لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره «ولایت مطلقه فقیه»


.
.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه، در ديدار رئيس و اعضای مجلس خبرگان، در واکنش به انتقاد از «ولايت مطلقه فقيه» و این که کشور براساس «میل» فقیه اداره می شود، گفته است: فقيهی که عادل است نمی تواند به ميل خود عمل کند. وی همچنين گفته است: مطلقه يعنی در دستِ کليددار اصلی نظام، حالت انعطافی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رهبر جمهوری اسلامی گفته است:« ولايت مطلقه فقيه يعنی انعطاف پذيری دستگاه ولايت و معنای اين مسئله اين است که مجموعه دستگاه های تصميم ساز و تصميم گير که رهبری در رأس آنها قرار دارد به طور دائم با انتخاب آنچه درست تر و کامل تر است، خود را بطور مدام متحول کنند و با تکميل نظام سازی، کشور را به پيش ببرند.»

در حالی رهبر جمهوری اسلامی از انعطاف پذيری «دستگاه ولايت» سخن به ميان آورده است که منتقدان وی را به ديکتاتوری متهم می کنند.

وی همچنين با انتقاد از آنچه که «تناقض ذاتی فهم دشمنان از مفهوم ولايت مطلقه فقيه» خوانده ،گفته است:« آنها می گويند ولايت مطلقه يعنی کشور بر اساس ميل فقيه عادل حرکت کند در حاليکه فقيهی که عادل است نمی تواند به ميل خود عمل کند.»

آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع شيعه که در سال ۱۳۸۸ درگذشت، در سخنرانی سيزدهم رجب خود در سال ۱۳۷۶ «اعلميت» آيت الله علی خامنه ای را مورد ترديد قرار داده و وی را از ورود به وادی مرجعيت بدليل نداشتن صلاحيت منع کرده بود.

آیت الله منتظری گفته بود: «حکومت مطلقه به اين صورت که تکليف کشور را دوسه نفر معين کنند و مردم هيچ کاره باشند اين در دنيای امروز مواجه با شکست می‎شود.»

آیت الله منتظری با انتقاد از اقدامات رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که وظيفه «ولی فقيه، اگر واجد شرايط باشد- بايد نظارت بکند، البته اختياراتی هم دارد که در قانون اساسی ذکر شده است .» اين انتقادات به حصر شش ساله آيت الله منتظری منجر شد.

به دنبال سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ درایران که دهها کشته برجای گذاشت، منتقدان رهبر جمهوری اسلامی وی را مسئول اصلی این سرکوب ها اعلام کردند.

کلیدار اصلی نظام

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه بيان ديدگاه خود درباره «ولايت مطلقه فقيه گفته است:« مطلقه يعنی در دستِ کليددار اصلی نظام، حالت انعطافی وجود دارد که می تواند هر جا لازم شود مسير را تصحيح و تکميل کند.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنين در تبين ديدگاه خود از «انعطاف پذيری» «ولايت مطلقه فقيه» گفته بود:«برداشت خطرناکی که بايد از آن بر حذر بود اشتباه گرفتن انعطاف با انحراف و کوتاه آمدن در مقابل فشارهای بيرونی است.»

در حالی رهبر جمهوری اسلامی می گويد فقيه «عادل» نمی تواند به ميل خود کشور را اداره کند، که منتقدان با رد صلاحیت وی، رهبر جمهوری اسلامی را به حکومت استبداد، نقض آزادی ها و سرکوب مردم متهم می کنند.

محسن کديور، يکی از روحانيون منتقد رهبر ايران، پيشتر در مطلبی تصريح کرده بود: آيت الله علی خامنه ای« پس از بيست و يک سال به بزرگترين سمبل استبداد، خودکامگی و انحصار طلبی در ايران تبديل شده اند. ايشان نه تنها مساعی خويش را در طريق تأمين آزادی های سياسی و اجتماعی و … به کار نگرفته بلکه بر عکس به بزرگترين مانع آزادی های مشروع ملت ايران تبديل شده است.»

وی اضافه کرده بود: «رهبر جمهوری اسلامی «تا زمانی که حاضر نباشد برای بقايش بر سرير قدرت تن به رأی مردم دهد ديکتاتور خواهد بود. در حکومت آزاد و مردمسالار مقام مادام العمر جائی ندارد.»
XS
SM
MD
LG