لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ابوترابی‌فرد نامزد انتخابات رياست جمهوری ايران شد


محمدحسن ابوترابی‌فرد،
محمدحسن ابوترابی‌فرد،
محمدحسن ابوترابی‌فرد،‌نايب‌رئيس مجلس شورای اسلامی و از چهره های اصولگرا، روز يکشنبه چهارم فروردين ماه گفته است که برای شرکت در رقابت‌های انتخابات رياست‌جمهوری سال آينده ايران نامزد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسن ابوترابی‌فرد گفته است:« آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست جمهوری اعلام می‌کنم.»

در همین زمینه، عليرضا زاکانی دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی، در اسفندماه سال گذشته از محمد حسن ابوترابی به عنوان نامزد جامعه روحانیت مبارز تهران برای انتخابات ریاست جمهوری یاد کرده بود.

این در حالی است که حبيب الله عسگر اولادی مسلمان، از چهره های محافظه کاران سنتی و عضو حزب موتلفه اسلامی،‌پيش بينی کرده است که در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری چهار گروه؛‌ اصولگرايان،‌ طرفداران دولت، اصلاح طلبان و مستقل ها به رقابت بپردازند.

حبيب الله عسگر اولادی مسلمان روز يکشنبه به خبرگزاری فارس گفته است:« حداقل بايد ۴ قطب را در انتخابات بپذيريم»؛ اصولگرايان،‌‌ اصلاح طلبان، حاميان دولت و منفردان در اين انتخابات حضور خواهند داشت.

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال جاری برگزار می شود و تاکنون شماری از چهره های اصولگرای آمادگی خود را يرای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده اند.

علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر ايران، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، و غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس، ائتلاف ۲+۱ را تشکيل داده اند که در نهايت يک نفر از بین این سه نفر نامزد نهایی اين ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد بود.

همچنين منوچهر متکی، وزير سابق امور خارجه ايران، محمدرضا باهنر ، نايب رييس مجلس، و مصطفی پور محمدی نيز نامزدی خود را برای انتخابات رياست جمهوري اعلام کرده اند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، هم آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است. وی در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته نیز حضور داشت.

جبهه پايداری از ديگر گرو ه های اصولگرا هنوز نامزد نهایی خود را اعلام نکرده است. ولی رسانه های اصولگرا از چهره هايی چون سعيد جليلی، پرويز فتاح و کامران باقری به عنوان نامزد های احتمالی اين جبهه ياد می کنند.

اما برخی از اصولگرايان پيش بينی می کنند که جبهه پايداری در انتخابات رياست جمهوری آينده به دو گروه تقسيم شود و يکی از جناح های اين جبهه از نامزد حاميان دولت پشتيبانی کند.

در همین زمینه، رسانه های اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد، از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان نامزد مورد حمايت دولت ياد می کنند.

محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس و دبير کل جامعه اسلامی مهندسين، از تشکل‌های عمده اصول‌گرا در ايران، روز شنبه گفته بود: «اينکه دولت هم يک کانديدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در اين زمينه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی.»

محمدرضا باهنر همچنين گفته بود: «اگر قرار باشد مشايی يکی از کانديدا‌ها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبليغ می‌کند اين خلاف قانون است.»

از سوی ديگر هنوز نامزد نهايی اصلاح طلبان مشخص نشده است. در حالی که گروه های مختلف اصلاح طلبان از محمد خاتمی،‌رييس جمهوری سابق ايران برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دعوت کرده اند، هنوز وی به طور رسمی به اين در خواست ها پاسخی نداده است.

اما در مقابل اصولگرايان از حضور محمد خاتمی در انتخابات آينده استقبال نکرده اند.

دعوت گرو های اصلاح طلب از محمد خاتمی برای حضور در انتخابات رياست جمهوری در زمانی روی می دهد که مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات پيشين رياست‌جمهوری، به دستور رهبر ايران، همچنان در حصر خانگی به سر می برند. در همين حال،‌ بسياری از چهره های اصلاح طلب از جمله اعضای جبهه مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی در زندان هستند.
XS
SM
MD
LG