لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

در روزی چون امروز ۱۶ فروردين


در پنجم آوريل سال ۱۹۳۷ ميلادی «کالين پاول» وزير خارجه پيشين آمريکا بدنيا آمد
در پنجم آوريل سال ۱۹۳۷ ميلادی «کالين پاول» وزير خارجه پيشين آمريکا بدنيا آمد

۱۶ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – پنجم آوريل ۲۰۰۷ ميلادی


تاريخ نويسان می گويند ۸۲۴ سال پيش در روزی چون امروز «مولانا جلال الدين محمد مولوی» عارف، متفکر و شاعر پر آوازه ايرانی بدنيا آمد. او از اهالی بلخ بود اما همراه پدرش به قونيه رفت و ساليان متمادی در اين شهر زندگی کرد. از آثار مولوی می توان به «مثنوی معنوی، کليات شمس و مجالس سبعه» اشاره کرد.


در پنجم آوريل سال ۱۷۹۴ ميلادی «ژرژ ژاک دانتون» از سران برجسته انقلاب فرانس با گيوتين اعدام شد. دانتون در مبارزه با روسپير برای کسب قدرت شکست خورد و بدستور او به گيوتين سپرده شد و بدين ترتيب حکومت چهار ماهه ترور روسپير آغاز شد و شمار بسياری از افراد انقلابی اعدام شدند

در پنجم آوريل سال ۱۷۹۴ ميلادی «ژرژ ژاک دانتون» از سران برجسته انقلاب فرانس با گيوتين اعدام شد. دانتون در مبارزه با روسپير برای کسب قدرت شکست خورد و بدستور او به گيوتين سپرده شد و بدين ترتيب حکومت چهار ماهه ترور روسپير آغاز شد و شمار بسياری از افراد انقلابی اعدام شدند.


در پنجم آوريل سال ۱۸۹۶ ميلادی مسابقات المپيک پس از ۱۵ قرن که از توقف آن می گذشت در يونان از سر گرفته شد. رقابت های ورزشی المپيک از آن پس هر چهار سال يک بار در يک کشور انجام می شوند.


در پنجم آوريل سال ۱۹۳۷ ميلادی «کالين پاول» وزير خارجه پيشين آمريکا بدنيا آمد. وی که يک ژنرال چهارستاره است، پيش از احراز مقام وزارت خارجه، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا بود. او نخستين آمريکايی آفريقايی تبار است که به مقام وزارت خارجه آمريکا رسيد.


در پنجم آوريل سال ۱۹۵۵ ميلادی «وينستون چرچيل» نخست وزير وقت انگليس به علت ناراحتی های جسمانی از مقام خود کناره گرفت و جای خود را به «انتونی ايدن» داد.


در پنجم آوريل سال ۱۹۷۶ ميلادی «هوارد هيوز» ميلياردر نابغه آمريکايی در سقوط هواپيمای شخصی اش که عازم هوستون بود، جان باخت. وی مهندس، هوانورد و کارگردان سينما بود. او هواپيمای هرکولس را ساخت و شرکت هواپيمايی «تی دبليو ای» را بنيان گذاشت.


در پنجم آوريل سال ۱۹۷۶ ميلادی «جيمز کالاهان» در انتخابات بريتانيا به رهبری حزب کارگر برگزيده شد و به عنوان نخست وزير به خانه شمار ۱۰ داونينگ استريت وارد شد.


XS
SM
MD
LG