لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

در روزی چون امروز ۱۵ ارديبهشت


در پنجم ماه مه سال ۱۸۱۸ ميلادی کارل مارکس نويسنده و تئوری پرداز کمونيسم در آلمان بدنيا آمد
در پنجم ماه مه سال ۱۸۱۸ ميلادی کارل مارکس نويسنده و تئوری پرداز کمونيسم در آلمان بدنيا آمد

۱۵ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – پنجم ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در پنجم ماه مه سال ۱۹۸۰ ميلادی اشغال سفارت ايران در لندن با حمله نيروهای ويژه انگليسی موسوم به اس.آ. اس. به پايان رسيد. شش روز پيشتر گروهی از ايرانيان عرب تبار ساختمان سفارت را به اشغال درآوردند و کارکنان سفارت را به گروگان گرفتند.


در پنجم ماه مه سال ۱۸۱۸ ميلادی کارل مارکس نويسنده و تئوری پرداز کمونيسم در آلمان بدنيا آمد. مارکس نويسنده مانيفست کمونيست و مولف کتاب سرمايه است و عقيده داشت که فلسفه بايد به صورت عمل درآيد تا تغيير بوجود آيد و احتمالا تکامل يابد.


در پنجم ماه مه سال ۱۸۲۱ ميلادی ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در تبعيدگاه خود در جزيره سنت هلن در اقيانوس اطلس درگذشت. وی ۱۶ سال رهبری فرانسه را بر عهده داشت اما پس از شکست در جنگ واترلو توسط انگليسی ها به اين جزيره تبعيد شد.


در پنجم ماه مه سال ۱۹۱۳ ميلادی نيروهای فرانسوی کشور آفريقايی گينه را اشغال کردند. گينه در سال ۱۹۴۶ ميلادی به خودمختاری رسيد و در سال ۱۹۵۸ ميلادی استقلال کامل خود را بدست آورد. احمد سکوتوره نخستين رييس جمهوری کشور گينه بود.


در پنجم ماه مه سال ۱۹۵۵ ميلادی ۱۰ سال پس از جنگ دوم جهانی، جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) بطور رسمی حاکميت خود را از فاتحان جنگ بدست آورد. در سال ۱۹۹۰ ميلادی ديوار جدايی دو آلمان در برلين شکسته شد و کشور واحد آلمان تشکيل شد.


در پنجم ماه مه ۱۹۵۷ ميلادی ريچارد گرانت بازيگر برجسته سينمای هاليوود در آمريکا بدنيا آمد. دوران معصوميت و داستان ال.ای. از فيلم های اوست.


در پنجم ماه مه سال ۱۹۸۱ ميلادی بابی ساندز فعال سياسی ايرلندی پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در زندان انگليس درگذشت. وی در اين مدت فقط با نوشيدن آب زنده بود و از خوردن هرگونه غذايی امتناع می کرد.


XS
SM
MD
LG