لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

در روزی چون امروز ۱۴ ارديبهشت


۱۴ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – چهارم ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی
۱۴ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – چهارم ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی

۱۴ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – چهارم ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در روزی چون امروز در ۱۶۰ سال پيش نخستين شماره روزنامه فارسی زبان «وقايع اتفاقيه» در ايران منتشر شد. چاپ اين روزنامه در سومين سال سلطنت ناصرالدين شاه و بدستور و با همکاری ميرزا تقی خان اميرکبير نخست وزير آن دوران آغاز شد. مطالب اين روزنامه شامل اخبار دربار، خبرهای جهان و ترجمه برخی مقالات علمی از مطبوعات اروپايی بود.


در چهارم ماه مه سال ۱۹۰۷ ميلادی ستارخان و باقرخان از سرداران مشروطه که از تبريز به سوی تهران حرکت کرده بودند وارد پايتخت شدند. ستارخان ملقب به سردار ملی و باقرخان مشهور به سالار ملی در سايه رشادت خود در نهضت مشروطه مجاهدتهای بسيار کردند و نام خود را در تاريخ مبارزات مردمی به ثبت رساندند.


در چهارم ماه مه سال ۱۵۰۳ ميلادی «کريستف کلمب» در چهارمين سفر خود سرزمين کاستاريکا را کشف کرد. اين کشور سه قرن تحت سلطه اسپانيا بود اما در سال ۱۸۲۱ ميلادی استقلال طلبان کاستاريکا نيروهای اسپانيايی را از کشور خود بيرون راندند.


در چهارم ماه مه سال ۱۹۴۵ ميلادی پس از پايان جنگ دوم جهانی، انحلال حزب ناسيونال سوسياليست آلمان معروف به حزب نازی بطور رسمی اعلام شد. اعضای اين حزب در سال ۱۹۲۹ ميلادی تنها ۱۸۶ هزار نفر بود اما چهار سال بعد به دوميليون نفر رسيد و ۱۰ سال پس از آن تعداد اعضای حزب نازی شش ميليون نفر شد. قانون اساسی آلمان تشکيل حزب نازی را ممنوع اعلام کرده است.


در چهارم ماه مه سال ۱۹۵۸ ميلادی شورش های خونين و جنگ های داخلی لبنان بر ضد سياست های «کاميل شمعون» رييس جمهوری آن کشور آغاز شد.


در چهارم ماه مه سال ۱۹۷۹ ميلادی در انتخابات نمايندگان پارلمان در بريتانيا اکثريت کرسی های مجلس عوام در اختيار نمايندگان محافظه کار قرار گرفت و بر پايه قوانين آن کشور رهبر حزب «مارگارت تاچر» به نخست وزيری رسيد. خانم تاچر نخستين زنی بود که در بريتانيا به مقام نخست وزيری رسيد.


XS
SM
MD
LG