لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

در روزی چون امروز ۲۲ بهمن


مارگارت تاچر به همراه گورباچف. در ۱۱ فوريه سال ۱۹۷۵ ميلادی اعضای حزب محافظه کار در بريتانيا «مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر جزب برگزيدند
مارگارت تاچر به همراه گورباچف. در ۱۱ فوريه سال ۱۹۷۵ ميلادی اعضای حزب محافظه کار در بريتانيا «مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر جزب برگزيدند


۲۲ بهمن ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۱ فوريه ۲۰۰۷ ميلادی


۲۸ سال پيش در روزی چون امروز در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ خورشيدی با حمله مردم به پادگان ها و مراکز نظامی، ارتش اعلام بيطرفی کرد. در اين روز نقاط حساس ايران از جمله تسليحات ارتش، مجلس شورای ملی و سنا، نخست وزيری، شهربانی و سازمان راديو و تلويزيون به تصرف نيروهای انقلابی درآمد. در اين روز نظام سلطنتی سرنگون شد و انقلابی ها به پيروزی رسيدند.


۳۵۷ سال پيش در ۱۱ فوريه سال ۱۶۵۰ ميلادی «رنه دکارت» فيلسوف و رياضيدان فرانسوی درگذشت

۳۵۷ سال پيش در ۱۱ فوريه سال ۱۶۵۰ ميلادی «رنه دکارت» فيلسوف و رياضيدان فرانسوی درگذشت. دکارت ابتدا در پاريس و سپس در هلند اقامت کرد.


دکارت به خرد گرايی اعتقاد داشت وجمله معروف «من می انديشم پس هستم» از اوست. مهم ترين آثار دکارت، گفتار در روش، اصول فلسفه و انفعالات انسانی است.


در ۱۱ فوريه سال ۱۸۲۱ ميلادی «فئودور داستايفسکی» نويسنده نامدار روسی بدنيا آمد. از آثار معروف او می توان به جنايت و مکافات، خانه مردگان و شب های سفيد اشاره کرد.


در ۱۱ فوريه ۱۸۴۷ ميلادی، ۱۶۰ سال پيش در روزی چون امروز «توماس اديسون» مخترع آمريکايی در ايالت اوهايو به دنيا آمد. علاوه بر اختراع لامپ برق و مرکز توليد و توزيع برق، بيش از ۱۲۰۰ اختراع ديگر نيز از اديسون به ثبت رسيده است.


هفده سال پيش در ۱۱ فوريه سال ۱۹۹۰ ميلادی «نلسون ماندلا» رهبر مبارزات مردم آفريقای جنوبی پس از ۲۷ سال از زندان آزاد شد. وی پس از مدت کوتاهی در انتخاباتی آزاد به رياست جمهوری رسيد. در نظرسنجی ها از نلسون ماندلا به عنوان محبوب ترين سياستمدار جهان ياد می شود.


در ۱۱ فوريه سال ۱۹۷۵ ميلادی اعضای حزب محافظه کار در بريتانيا «مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر جزب برگزيدند. چندی بعد با اکثريت يافتن حزب محافظه کار در مجلس عوام، خانم تاچر به نخست وزيری آن کشور رسيد.


XS
SM
MD
LG