لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

احمدی نژاد، تنها فرد جدی در کنفرانس سازمان ملل


«محمود احمدی نژاد بايد بيشتر سفر کند. اين را بدون هيچ طعنه و کنايه يی می گوييم. سخنرانی رييس جمهور ايران در کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاحهای هسته ای که روز دوشنبه در مقر سازمان ملل متحد ايراد شد، به خوبی نشان داد که تکيه يکجانبه بر کنترل تسليحاتی برای تامين امنيت جهان تا چه حد نابخردانه است».

روزنامه وال استريت جورنال در نگاهی به سخنرانی محمود احمدی نژاد می نويسد رييس جمهور ايران با صراحت کامل نشان داد که اين کشور به تمام فشارهای سازمان ملل متحد برای جلوگيری از توليد سلاح هسته ای بی اعتنا خواهد بود.او با قاطعيت اعلام کرد که جهان « حتی يک مدرک قابل اتکا » برای اثبات برنامه های هسته ای تسليحاتی در ايران ندارد و منکر آن شد که جامعه جهانی در سال ۲۰۰۲ وجود تاسيسات غنی سازی در نطنز و در سال گذشته نيز احداث پنهانی مرکز دوم غنی سازی در حومه قم را کشف کرده است.

رييس جمهور ايران حتی گفت که دولت آمريکا به خاطر استفاده از بمب اتمی درژاپن و بکارگيری سلاحهای آغشته به اورانيوم در جنگ عراق بايد از آژانس بين المللی انرژی اتمی اخراج شود.

هيات های نمايندگی آمريکا، بريتانيا و فرانسه هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد جلسه را ترک کردند. سخنگوی کاخ سفيد سخنان وی را « اتهامات گستاخانه» توصيف کرد و هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا که ساعاتی پس از محمود احمدی نژاد سخنرانی کرد، ايران را به « زير پا گذاشتن مقررات و تعهدات بين المللی » متهم کرده و اعلام کرد که «زمان آن فرارسيده که جامعه بين المللی واکنش قاطعی نشان دهد.»

وال استريت جورنال سپس می افزايد اين نکات درست هستند ولی پيام اصلی محمود احمدی نژاد را در نظر نمی گيرند که می گويد ايران از يک نظام سختگيرانه تر برای کنترل سلاحهای هسته ای و يا قطعنامه های شورای امنيت و يا نمونه اخلاقی توافق اخير بين روسيه و آمريکا با هدف کاهش سلاحهای هسته يی تبعيت نخواهد کرد. ايران به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای است تا به نيروی قدرتمند تری در منطقه خاورميانه بدل شده و بدون نگرانی از مخالفت قدرتهای بزرگ هر کاری که می خواهد انجام دهد. محمود احمدی نژاد را به خاطر فقدان زيرکی در سخنوری بايد ستود. او به خوبی ديدگاههای گروه حاکم بر ايران منعکس می کند هر چند که با بيان ساده لوحانه خود نيات گستاخانه آنها نيز برملا می شود.

وال استريت جورنال يادآوری می کند که دراين ميان صحنه خجالت آور تلاش يکماهه رهبران کشورهای بزرگ برای روزآمد کردن پيمان منع گسترش سلاحهای هسته ای و به مسخره گرفتن اين تلاشها از سوی محمود احمدی نژاد در برابر چشمان آنهاست.

اگر ايران به سلاح هسته ای دست يابد و يا توانايی توليد آن را در هر لحظه يی که بخواهد بدست آورد اين خطرناک ترين مورد از گسترش سلاحهای غيرمتعارف از زمانی است که استالين بمب هيدروژنی را توليد کرد. اتمی شدن ايران مسابقه تسليحاتی را در منطقه تشديد کرده و کشورهای ترکيه ، مصر ، عربستان و حتی کشورهای کوچک حاشيه خليج فارس همه به دنبال سلاح هسته يی خواهند رفت.

ساير کشورهای جهان خواهند ديد که ايران می تواند در مقابل کشورهای بزرگ مقاومت کرده و حتی پيروز شود. اين ضربه ای شکننده بر نظم جهانی خواهد بود. علاوه بر اين بايد احتمال دستيابی گروههای تروريست به سلاح هسته ای را نيز در نظر گرفت.

وال استريت جورنال در پايان می نويسد اگر آقای اوباما و ساير رهبران جهان در برخورد با ايران جدی هستند نبايد صرفا به ترک سالن جلسه به هنگام سخنرانی احمدی نژاد بسنده کنند. آنها بايد جامعه جهانی را برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران بسيج کرده ، خطرات جدی آن را برای همگان تشريح کرده و به ايران بفهمانند که در صورت بی نتيجه ماندن ديپلماسی از نيروی نظامی استفاده خواهند کرد.

تنها سياستمدار جدی در جلسه روز دوشنبه سازمان ملل متحد محمود احمدی نژاد بود.
XS
SM
MD
LG