لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

احمدی‌نژاد: ایران نیازی به جلب اعتماد غرب ندارد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک به خبرنگاران گفت که ایران از آنجا که در چاچوب مقررات بین‌المللی حرکت می‌کند، نیازی به ارائه راهی برای جلب اعتماد غرب ندارد.

آقای احمدی‌نژاد که برای شرکت در نشست بازنگرى در معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که چه راهی را برای جلب اعتماد برخی کشورهای غربی دارید؟، گفته است که «ما نباید راهی برای جلب اعتماد آنها ارائه دهیم، ایران تابع مقررات بین‌المللی است و در این چارچوب حرکت می‌کند».

سفر رئیس دولت دهم به نیویورک در حالی است که احتمال آن می‌روند شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری پیشنهاد آمریکا برای اتخاذ دور جدید از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

آمریکا و متحدانش در غرب که در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی را از مذاکره تا تحریم آزمونده‌اند تا تهران را وادار به تغییر رفتار در موضوع اتمی‌اش کنند، اکنون بر آن هستند که تشدید فشارها احتمالاً می‌تواند به اعتمادسازی از سوی ایران منجر شود.

در پاییز سال گذشته نیز، آمریکا، روسیه و فرانسه به ایران پیشنهاد کردند که برای تأمین سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران بخشی از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد خود را به خارج از کشور ارسال کند، اما مقام‌های تهران به رغم موافقت اولیه با این پیشنهاد در ارائه پاسخ نهایی به آن تعلل کردند و در نهایت از تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور خبر داد.

این موضوع باعث شد که آمریکا و متحدان غربی‌اش به تحریم‌های بیشتر به عنوان ابرازی برای اجبار ایران به تغییر رفتار در برنامه اتمی‌اش روی آورند، گرچه روسیه و چین به عنوان دو عضو صاحب حق وتو در شورای امنیت هنوز حاضر به حمایت کامل از تحریم‌های جدید نشده‌اند.

با این وجود محمود احمدی‌نژاد گفته است که غربی‌ها از طرح «ادعای» ضرورت اعتمادسازی از سوی ایران «اهداف دیگری دارند و در پی ایجاد اعتماد متقابل نیستند».

آقای احمدی‌نژاد كه در سطح بين‌المللى به اتخاذ سياست‌هاى تندورانه در برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران شهرت دارد، قرار است روز دوشنبه در كنفرانس بازنگرى در مفاد معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاى هسته‌ای (ان پى تى) در نيويورک سخنرانى كند.

ايران يكى از امضاكنندگان معاهده ان پى تى است كه به اين كشور امكان مى‌دهد تا در چارچوب مقاصد صلح‌آمیز دست به غنى‌سازى اورانيوم بزند.

ولى ابهام‌ها در گذشته فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران سبب شده تا كشورهاى آمريكا، اسرائيل و متحدان غربى آنها، تهران را متهم كنند كه در پوشش اين برنامه به دنبال ساخت سلاح هسته‌اى است.

جمهورى اسلامى ايران بارها اين اتهام را رد كرده است و مقام‌هاى تهران مى‌گويند كه فعاليت‌هاى اتمى ايران تنها در چارچوب معاهده ان پى تى دنبال مى‌شود ولى خواستار تغيير در ساختار اين پيمان هستند.

در این زمینه رئیس دولت دهم روز یکشنبه پیش از ترک تهران براى شركت در نشست بازنگرى در ان‌پی‌تی گفته بود که كه این پيمان شكست خورده است و ايران براى اصلاح آن «راه‌حل‌هاى روشن و پيشنهادهاى عملى دارد».

وی با متهم کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اینکه «در ۴۰ سال گذشته در انجام مأموریت خود موفق نبوده است» افزوده بود که «اگر اهداف مورد نظر در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی محقق شود و اصلاحات اساسى در معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاى كشتار جمعى شكل بگيرد، گام بلندى در ايجاد امنيت جهان برداشته خواهد شد».

سابقه پیمان ان‌پی‌تی به مارس ۱۹۷۰ میلادی بر می‌گردد و اکنون به هند، پاکستان و اسرائیل که حاضر به عضویت در این پیمان نشده‌اند، و نیز کره شمالی که در سال ۲۰۰۳ از عضویت در آن انصراف داد، دیگر کشورهای جهان در آن عضویت دارند یا در حال تکمیل عضویت خود هستند.
XS
SM
MD
LG