لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۲

اعتراض خانواده امير حکمتی به «دادگاه ناعادلانه» فرزندشان


 امیر حکمتی
امیر حکمتی
خانواده امير حکمتی، شهروند ايرانی-آمريکايی متهم به جاسوسی برای آمريکا، با انتشار بيانيه ای اعلام کرده اند، دادگاه فرزندشان در ايران دادگاهی «عادلانه» نبوده و وی از حق دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است.

آقای حکمتی بیش از چهار ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و از سوی دستگاه امنيتی و قضايی ايران به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، متهم شده است، اتهامی که می‌تواند برای او مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

رسانه های ايران روز سه شنبه ششم دیماه اعلام کردند جلسه دادگاه امیر حکمتی برگزار شده است.

در بيانيه خانواده امير حکمتی که سه شنبه سیزدهم دیماه منتشر شده، آمده است: «ما عميقا نگران هستيم که امير از دادگاه عادلانه ای برخوردار نبوده و برايش دادرسی عادلانه فراهم نشده است.»

خانواده امير حکمتی اضافه کرده اند: «گزارش های مطبوعات ايران نشان می دهد که امير در يک دادگاه سری و غيرعلنی محاکمه شده است.»

خانواده حکمتی می گويند، امير پس از اخذ اجازه از مقامات مسئول ايران برای ديدار با خانواده به ايران سفر کرده بود و اکنون ۱۲۶ روز است که از دستگيری وی توسط دولت ايران می گذرد.

خانواده امير حکمتی تصريح کرده اند: «همان گونه که پيشتر گفتيم ادعاهای مطرح شده عليه امير واهی است و معتقديم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرايط سخت واجباری بوده است.»

خانواده امير حکمتی در ادامه گفته اند: «امروز تنها کسی که از امير در دادگاه دفاع می کند وکيلی است که توسط حکومت ايران در اختیار وی قرار داده شده است، شخصی که برای نخستين بار او را در روز دادگاه ديد. تحت هرشرايطی اين آيين دادرسی عادلانه نيست. ما با مشکل و چالش گرفتن وکيلی برای امير در ايران روبه رو بوده ايم.»

خانواده امير حکمتی در ادامه گفته اند با ده وکيل گفت وگو کرده اند اما نتوانسته اند موافقت آنها برای قبول وکالت فرزندشان به دست آورند.

امير حکمتی، ۲۸ ساله درايالت آريزونا متولد شده است و علی پدر وی استاد دانشگاهی در ايالت ميشيگان است.

موضوع بازداشت آقای حکمتی و اتهامات منتسب به وی پس از آن علنی شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعيه‌ای که ۲۶ آذرماه امسال منتشر کرد، از دستگيری «يک تحليل‌گر اطلاعاتی ايرانی‌تبار» خبر داد که با مأموريت «جاسوسی و القای فريب» به دستگاه امنيتی ايران وارد کشور شده است.

در اين بيانيه نامی از آقای حکمتی برده نشده، اما ادعا شده بود که مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی از زمان حضور وی در پايگاه بگرام در افغانستان، وی را زير نظر داشته‌ و پس از ورود وی به خاک ايران و آغاز مأموريت اقدام به بازداشت وی کرده‌اند.

تنها يک روز پس از آن، تلويزيون دولتی ايران مصاحبه و گزارشی در مورد امير ميرزايی حکمتی، به عنوان «جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا در ايران» پخش کرد.

او در اين برنامه گفت که در عراق برای نيروهای نظامی فعاليت کرده و بعد به استخدام «برنامه ايران» در سازمان سيا درآمده است.

نامه به مقام های ایران

خانواده امير حکمتی می گويند، نامه هايی برای مقامات ايران از جمله به رييس جمهور، رييس کميسيون حقوق بشر، رييس قوه قضاييه فرستاده اند ولی تاکنون پاسخی دريافت نکرده اند.

خانواده امير حکمتی می گويند :«درخواست ما برای رعايت حقوق بشر و رعايت موازين آيين دادرسی برای امير تاکنون بدون پاسخ مانده است. مقامات ايرانی از ما خواسته بودند تا ساکت باشيم و به ما گفته شده بودکه امير به زودی آزاد خواهد شد. اما بعد از رويدادهای هفته گذشته و اينکه حکم دادگاه عنقريب صادر خواهد شد بيش از اين نمی توانيم ساکت باشيم. »

خانواده امیرحکمتی همچنین گفته اند: «خانواده ما مجبور شده بود که بيفايده بنشيند در حاليکه امير بی دفاع درپشت درهای بسته در انتظار سرنوشت نا معلوم خود است.»
XS
SM
MD
LG