لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

آمريکايی متهم به جاسوسی در ايران محاکمه شد


تلویزیون دولتی ایران ویدیویی از فردی به نام امیر میرزایی حکمتی پخش کرد که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده است.
تلویزیون دولتی ایران ویدیویی از فردی به نام امیر میرزایی حکمتی پخش کرد که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده است.
رسانه های ايران روز سه شنبه اعلام کردند جلسه دادگاه يک آمريکايی ايرانی تبار که به جاسوسی متهم شده است در تهران برگزار شده و قاضی دادگاه در جريان اين محاکمه از نيروهای وزارت اطلاعات برای دستگيری اين فرد قدردادنی کرده است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران اواخر آذرماه اعلام کردند که يک آمريکايی ايرانی تبار به نام امير ميرزايی حکمتی که مقيم ايالت ميشيگان است را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده اند.

تلويزيونی دولتی ايران ويديويی از «اعترافات» آقای « حکمتی» پخش کرد که وی در آن گفته بود در پی نفوذ به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده ‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نخستين جلسه محاکمه اين «جاسوس آمريکايی» روز سه شنبه به رياست قاضی صلواتی برگزار شد و در جريان آن، نماينده دادستان کيفرخواستی بر اساس گزارش های مديرکل حقوقی و قضايی معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران و «اقارير متهم» قرائت کرد.

در اين کيفرخواست تاکيد شده است که امير ميرزايی حکمتی با «دولت متخاصم آمريکا و سرويس جاسوسی سيا عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران» همکاری کرده است.

نماينده دادستان در جلسه دادگاه، اين آمريکايی ايرانی تبار را متهم کرد که «از ماه می ۲۰۰۹ ميلادی توسط سازمان جاسوسی آمريکا استخدام شده و مأموريت‌هايی را برای جاسوسی در ايران داشته است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، در اين کيفرخواست «به اعزام حکمتی به پادگان بگرام افغانستان و دسترسی وی به اسناد سری و سپس اخذ ماموريت برای حضور در ايران و سپس مراجعه به وزارت اطلاعات و برقراری رابطه با کارشناسان اين وزارت به عنوان مراحل انجام ماموريت متهم» اشاره شده است و گفته شده که «اقرار صريح و مقرون به واقع متهم، ارتباط با سازمان سيا و اقدام عليه امنيت کشور بوده و انگيزه‌های همکاری با سيا محرز است.»

بر اساس گزارش رسانه های ايران، آقای حکمتی در اين دادگاه گفته است که «با ماموريت نفوذ در سيستم های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران و تبديل شدن به منبع خبری برای سيا وارد ايران شده بودم اما شخصا قصد ضربه زدن به ايران را نداشتم.»

وی گفته است که قصد داشته در ايران زندگی کند و به آمريکا باز نگردد.

دفاع وکیل متهم

خبرگزاری فارس گزارش داده که فردی به نام صمدی، وکالت آقای حکمتی را در دادگاه بر عهده داشته و او، موکل خود را «فریب خورده» آمریکا معرفی کرده است.

آقای صمدی گفته است: «امثال موکل من را آمریکایی ها به دام می اندازند اما وقتی پرنده تیز پرواز هزار چشم هزار گوش مستور و پوشیده از انظار را ماموران ما ، جوانان ما و چشم و گوش های ما صید می‌کنند آمریکا در تلاش برای چه چیزی است؟ جایی که عقاب پر بریزد، از پشه لاغری چه خیزد؟ موکل من چطور می‌توانسته در سیستمی نفوذ کند که هیچ احدی راه به آنجا ندارد. میکده حمام نیست، سرزده وارد نشو.»

وی افزوده است: در هرکجا جنبده‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و توطئه می‌کند توسط سربازان و جان برکفان خوش نام پوشیده مرام بسیار خوش مرام کشف می‌شود. لذا آیا می‌توان در چنین سیستمی نفوذ کرد؟ لذا اینجا فقط صرف قصد جرم مطرح است و ارتکاب این جرم به نظر من جرم محال است.

صمدی ادامه داد: آموزش هایی که موکلم دیده نیز جرم نیست؛ آیا می‌توان آموزش دیدن برای جرم را جرم تلقی کرد؟

این خبرگزاری در گزارش خود تصريح کرده است که قاضی صلواتی در جريان دادگاه از «زحمات و تيزهوشی های سربازان گمنام امام زمان بويژه معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قدردانی کرده است.

قاضی صلواتی در جريان دادگاه های پس از اعتراض ها به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، رياست بسياری از محاکمه های معترضان را بر عهده داشت و برای آنها احکام سنگينی صادر کرد.

قاضی دادگاه گفته است که به زودی برای متهم حکم صادر خواهد کرد. در صورتی که اتهام جاسوسی امیر میرزایی حکمتی به اثبات برسد، وی ممکن است بر اساس قانون مجازات اسلامی به اعدام محکوم شود.

امير ميرزايی حکمتی متولد سال ۱۹۸۳ در ايالت آريزونای آمريکا است و پدرش اتهام جاسوسی از سوی وی را تکذيب کرده است.

پدر «امير ميرزايی حکمتی» گفته است که پسرش برای ديدار مادر بزرگ های خود به ايران رفته ‌بود و هرگز برای سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا کار نکرده ‌است.

وی که در يک کالج عمومی در شهر ميشيگان، به تدريس رشته ميکروبيولوژی مشغول است به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «پسرش در گذشته مترجم در نيروی دريايی ايالات متحده بوده ‌است.»

آقای حکمتی گفته است: «در تلاش است با کمک وکلای حقوقی آزادی پسرش را به ‌دست آورد.»

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز خواستار آزادی فوری امير ميرزايی حکمتی شده است و گفته که آمريکا در تلاش است تا از طريق سفارت سوئيس در تهران به «امير ميرزايی حکمتی» دسترسی پيدا کند.

دستگاه اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی پيش از اين نيز بارها از دستگيری جاسوسان وابسته به سازمان سيا آمريکا خبر داده بود، اما اين بار برای نخستين بار است که اعلام می شود فرد دستگير شده، از زمان حضور در افغانستان تحت نظر نيروهای امنيتی ايران بوده ‌است.
XS
SM
MD
LG