لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

باهنر از احتمال تغيير ترکيب مجلس ایران در انتخابات آينده خبر داد


محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس
محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس
محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، نسبت به حضور اصلاح طلبان در مجلس دهم هشدار داده و گفته است با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، «يخ اصلاح طلبان» در حال آب شدن است.

به گزارش روز يکشنبه ۲۲ ديماه خبرگزاری فارس، محمدرضا باهنر که در اجلاس دبيران استانهای حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت،‌با اشاره به انتخابات مجلس دهم تصريح کرده است:«خطر تغيير جريان در مجلس آينده وجود دارد؛ يخ اصلاح طلبان با آمدن دولت جديد، در حال آب شدن است؛ برخی فتنه گران می‌خواهند فتنه جديدی را به وجود آورند به همين دليل هيچگاه نبايد فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.»

چهره های اصولگرا و طرفدار رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

به دنبال رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان در سه دوره انتخابات مجلس های هفتم، هشتم و نهم، اصولگرايان توانسته اند اکثريت کرسی های اين سه مجلس را در اختيار داشته باشند.

شورای نگهبان در جريان انتخابات مجلس چهارم و پس از تغيير قانون انتخابات، نقش نظارتی خود در انتخابات مجلس را «استصوابی» اعلام کرد و در هر دوره از انتخابات مجلس صلاحیت شماری از دواطلبان را به دليل احراز نشدن شرايط رد کرده است.

شمار زیادی از نمايندگان مجلس ششم که اکثريت آن در اختيار اصلاح طلبان بود برای انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شدند. ۱۳۹ نماينده مجلس ششم از جمله نايب رئيسان در اقدامی بی سابقه در تاريخ مجلس جمهوری اسلامی در اعتراض به اين اقدام دست به تحصن زدند. اما این تحصن باعث تغییر رای شورای نگهبان نشد.

ليست واحد اصلاح طلبان

همزمان با اظهارات محمدرضا باهنر در خصوص حضور اصلاح طلبان در ترکيب مجلس دهم، رسول منتجب نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی روز یکشنبه گفته است که اصللاح طلبان با يک ليست واحد در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهند کرد.

به گزارش «تسنيم» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به وحدت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت: اصلاح‌طلبان با حزب کارگزاران در انتخابات مجلس دهم ليست واحد و مشترک خواهند داد.

حسين مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نيز گفته است:« اين حزب در قالب ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان برای انتخابات دهمين دوره مجلس شورای اسلامی ليست ارايه می دهد.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا، وی اضافه کرده است:«انتخابات يک اقدام ملی و مهم است که هيچ حزب فعالی نمی تواند، نسبت به آن بی توجه باشد.»

دهمين دوره انتخابات مجلس در اسفند سال ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG