لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

سوئد از صدور حکم زندان برای پروین اردلان انتقاد کرد


کارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد، می گوید صدور حکم زندان برای پروین اردلان نشانه وخامت وضعیت احترام به حقوق بشر است.
کارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد، می گوید صدور حکم زندان برای پروین اردلان نشانه وخامت وضعیت احترام به حقوق بشر است.

کارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد، روز جمعه از اقدام دادگستری ايران در صدور حکم زندان برای پروين اردلان، فعال حقوق زن، انتقاد کرده است.


کارل بيلدت صدور حکم برای پروين اردلان را نشانه «وخامت وضعيت احترام به حقوق بشر» در ايران دانسته است.


وزير امور خارجه سوئد در بيانيه ای اعلام کرد:« صدور حکم زندان برای پروين اردلان مدافع حقوق بشر در ايران در سوم سپتامبر، مايه نگرانی است».


در بيانيه وزير امور خارجه سوئد آمده است: «متهم کردن پروين اردلان به تهديد امنيت ملی ايران، بی اعتبار است».


پروين اردلان به همراه جلوه جواهری، مريم حسين خواه و ناهيد کشاورز، چهار تن از اعضای کمپين جمع آوری يک ميليون امضاء در حمايت از لغو قوانين ضد تبعيض زنان در ايران، به دليل نوشتن مطالبی در سايت های اينترنتی «تغيير برای برابری» و «زنستان» روز سه شنبه به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده اند.


پروين اردلان در سال ۲۰۰۷ برنده جايزه اولاف پالمه در سوئد شد، ولی مقامات ايران از سفر او به استکهلم برای دريافت جايزه ممانعت به عمل آوردند.


وزير امور خارجه سوئد همچنين نسبت به «تحولات منفی در ماه های اخير» در وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده است.


پروین اردلان، فعال حقوق زن در ایران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

پروين اردلان، تاکنون دو بار به زندان محکوم شده و توسط مقامات ايران ممنوع الخروج شده است.


پروين اردلان که ۴۱ سال دارد روزنامه نگاری را از اوايل دهه ۷۰ آغاز کرده و سابقه فعاليت در ماهنامه آدينه، مجله زنان، فصل زنان، و روزنامه های مختلف از جمله روزنامه های نشاط و عصر آزادگان را دارد.


وی در سال های اخير بيشتر در سايت های اينترنتی جنبش زنان در ايران فعاليت کرده است. خانم اردلان از بنيانگذاران مرکز فرهنگی زنان است، مرکزی که به رغم فعاليت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان در دو سال اخير تحت فشار نهادهای امنيتی قرار داشته است .


خانم اردلان روز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در ميدان هفت تير تهران در جريان يک تجمع مسالمت آميز دستگير شد.


تجمع معروف ميدان هفت تير، به دعوت چند سازمان غير دولتی مدافع حقوق زنان و کودکان در اعتراض به برخی قوانين جمهوری اسلامی که آن را «تبعيض آميز» می خواندند برگزار شده بود.


اين تجمع با دخالت ماموران زن نيروی انتظامی پايان يافت. عکس هايی که بعد از اين جريان منتشر شد نشان داد که ماموران زن نيروی انتظامی ايران زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.


پس از آن چند تن از فعالان حقوق زنان در ايران، از جمله خانم اردلان، برای پيگيری اهداف قطعنامه ای که برای اين تجمع تنظيم شده بود، کارزار يک ميليون امضا را به وجود آوردند.


اعضای اين کاراز تلاش می کنند به منظور درخواست تغيير قوانين تبعيض ‎آميز جمهوری اسلامی ايران، يک ميليون امضا از مردم سراسر ايران جمع کنند.


روز ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵، زمان برگزاری جلسه دادگاه پروين اردلان و ۴ نفر ديگر از بازداشت شدگان تجمع ميدان هفت تير بود.


در آن روز تعدادی از زنان فعال اجتماعی مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند. نيروی انتظامی ۳۲ نفر از تجمع کنندگان از جمله خانم اردلان را بازداشت کرد.


XS
SM
MD
LG