لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

چین خواستارازسرگیری مذاکرات با ایران شد


وانگ گیانگیا سفیر چین در سازمان ملل متحد که به قطعنامه تحریم ایران رای مثبت داد
وانگ گیانگیا سفیر چین در سازمان ملل متحد که به قطعنامه تحریم ایران رای مثبت داد

چين قعطنامه تحريم شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را راه حلی برای برخورد با مساله برنامه هسته ای ايران ندانست وخواستار ازسرگيری گفت وگو با تهران شد.


ليو جيان چائو سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه ۲۵ دسامبردر پکن گفت تحريم راه حلی جامع و طولانی مدت برای حل مساله نيست.


او گفت:«ما صادقانه اميدواريم که قطعنامه موثر باشد، اما همچنين معتقديم که تحريم ها نمی توانند راه حلی دايمی و همیشگی برای اين مشکل باشند».


سخنگوی وزارت امورخارجه چین می گوید تحريم ها نمی توانند راه حلی دايمی و همیشگی برای مساله برنامه هسته ای ایران باشند

آقای جيان چائو تاکید کرد چين تلاش های سياسی وديپلماتيک خود را برای حل صلح آميز مساله هسته ای ايران به کار خواهد بست.


مصر: برخورد دوگانه هسته ای را متوقف کنيد


احمد ابو غيط وزير امور خارجه مصر در واکنش به قطعنامه تحريم شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران خواستار پايان دادن به «برخوردهای دوگانه هسته ای» شد.


آقای ابو غيط گفت: «برخی کشورهای غربی با چشم پوشی از قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای، به برخی کشورها اجازه می دهند که به قدرت هسته ای تبدیل شوند و از طرف ديگر مانع از فعاليت هسته ای کشور های ديگر می شوند. اين چيزی به جز رفتار دوگانه نيست».


وزير امور خارجه مصر با تاکيد بر اين که اين رفتار بايد متوقف شود افزود:«اين نکته پذيرفته شده که اسراييل يک قدرت اتمی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ کنترلی بر آن ندارد».


اسراييل هرگز به طور رسمی نپذيرفته است که دارای سلاح های هسته ای است. اين کشور قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است و اجازه بازرسی از سايت هسته ای «ديمونا» را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نداده است.


درهمين زمينه، خبرگزاری فرانسه از جده گزارش داد، پس از تصويب قطعنامه تحريم ايران توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد و خوداری ايران از توقف غنی سازی اورانيوم، سازمان کنفرانس اسلامی خواستارحل صلح آميز بحران هسته ای ايران شد.


قطعنامه علیه ایران منافع روسیه را محترم می شمارد


سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، روز دوشنبه، ۲۵ دسامبر، به این نکته اشاره کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران، منافع روسیه را با محدودیت رو به رو نمی کند.


به گزارش خبرگزاری « نووستی» ، آقای لاوروف در جلسه هیات دولت روسیه اعلام کرد که منافع اقتصادی روسیه ودیگر شرکای ایران کاملا در این قطعنامه منعکس شده است و همه قراردادهایی که قبلا امضاء شده بودند به قوت خود باقی خواهند ماند.


اظهارات لاوروف در پاسخ به پرسش ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه ابراز شد که درباره سرنوشت قراردادهای امضاء شده تا صدور این قطعنامه، از وی توضیح خواسته بود.


وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: در این زمینه بند ویژه ای در قطعنامه وجود دارد که صریحا بر آن اشاره دارد تمامی قراردادهایی که تا زمان صدور قطعنامه منعقد شده اند به قوت خود باقی خواهند ماند و می توانند اجرا شوند.


طبق قطعنامه تصویب شده در نشست روز شنبه، ۲۳ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل متحد، صادرات مواد و فن آوری های موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين و بازآمايی، و قطعات و فن آ وری سیستم های موشکی دور برد به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع می شود.


براساس اين قطعنامه کليه دارايی شرکت ها و افراد، طبق ليست ارايه شده توسط سازمان ملل، که در ارتباط با برنامه موشکی و هسته ای ايران فعاليت می کنند مسدود خواهد شد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا تاريخ ۳۱ ماه اوت سال ۲۰۰۶، به ايران فرصت داده بود که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد اما ایران این درخواست را نادیده گرفت.




XS
SM
MD
LG