لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

استقبال کلینتون از وعده آزادی دو شهروند آمريکايی در ایران


شین باوئر (چپ) و جاش فتال در دادگاه
شین باوئر (چپ) و جاش فتال در دادگاه
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه وعده محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در خصوص آزادی دو شهروند آمريکايی طی دو روز آينده را «دلگرم کننده» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون گفته است: ما از اظهارات امروز مقامات ايران دلگرم شده ايم و آن را از نزديک پيگيری می کنيم.

وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرده است:«واضح است که اميدواريم شاهد نتيجه مثبت آنچه که به نظر می رسد تصميم حکومت (ايران) است، باشیم.»

شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» آمريکا روز سه‌شنبه به نقل از مصاحبه اختصاصی با محمود احمدی‌نژاد گزارش داد که دو شهروند آمريکايی که بيش از دو سال است در ايران زندانی هستند «دو روز ديگر» آزاد می‌شوند.

طبق اين گزارش، محمود احمدی نژاد گفته است که آزادی دو شهروند آمريکايی زندانی «به دلايل بشردوستانه» انجام می‌شود.

در همين زمينه، مسعود شفيعی، وکيل ايرانی اين دو شهروند آمريکايی، به راديوفردا گفته است که دادگاه تجديدنظر با صدور قرار وثيقه برای آنها موافقت کرده است.

آقای شفيعی مبلغ وثيقه اين زندانيان را هر يک ۵۰۰ ميليون تومان، حدود نيم ميليون دلار، اعلام کرد.

وی همچنين گفته که تبديل قرار بازداشت دو شهروند آمريکايی را به اطلاع سفارت سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريکا و نيز خانواده های آنها رسانده است.

شين باوئر و جاش فتال، دو شهروند آمريکايی، حدود ۲۰ روز پيش در دادگاهی در تهران به اتهام «جاسوسی و ورود غيرقانونی» به خاک ايران به هشت سال زندان محکوم شدند.

در همين حال،خانواده های شين باوئر و جاش فتال در بيانيه ای اعلام کرده اند: «در حالی که ما اطلاعات بيشتری دراختیار نداريم، اما از خبر های مثبتی که ازايران منتشر شده اند، بسيار خوشحاليم.»

آنها اضافه کرده اند:«آزادی شين و جاش بيش ازهرچيز ديگری برای ما مهم است و خبر آزادی و بازگشت آنها به خانه تسکين بزرگی برای ما است. از همه کسانی که ما را حمايت کردند، سپاسگزاريم و مشتاقانه منتظر تجديد ديدار با شين و جاش هستيم. »

جاش فتال و شين باوئر بيش از دو سال پيش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ايران و عراق به اتهام عبور غيرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.

شهريور ماه سال گذشته، سارا شورد با تبديل قرار بازداشت به وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد و از ايران خارج شد.

در همين زمينه، خبرگزاری فارس روز سه شنبه گزارش داده است در صورت سپردن وثيقه توسط اين دو شهروند آمريکايی، از زندان آزاد خواهند شد و امکان خروج از ايران را نيز خواهند داشت.

محمود احمدی‌نژاد در حالی از آزادی دو شهروند آمریکایی خبر داده است که قرار است برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.
XS
SM
MD
LG