لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

کلينتون: ايران برای حمايت از بشار اسد دست به هر اقدامی می‌زند


هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا گفت که ايران جای هيچ شکی باقی نگذاشت که برای حمايت از «دوست صميمی» خود بشار اسد رئيس جمهور سوريه، هر چه در توان دارد انجام خواهد داد. وزير دفاع آمريکا هم گفت که دولت سوريه مقاديری از اسلحه شيميايی خود را برای حفظ امنيت آن، جا به جا کرده است.

کلينتون: ايران از اسد حمايت می‌کند

هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه ۷ مهر گفت که ايران جای شکی باقی نگذاشته که برای حمايت از عامل و «دوست صميمی» خود بشار اسد، هر چه در توان دارد انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، او که در جمع گروهی از وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه «دوستان مردم سوريه» در نيويورک سخن می‌گفت اظهار داشت: «اجازه بدهيد صريح باشيم؛ ايران مهم‌ترين شاهرگ حيات نظام بشار اسد است. هفته گذشته يک مسئول بلندپايه ايرانی به حضور نيروهای سپاه پاسداران در سوريه اعتراف کرد.»

اشاره کلينتون به سخنان محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران است که از حضور نيروهای سپاه قدس در سوريه و لبنان سخن گفته بود. او البته تاکيد کرده بود که اين حضور نظامی نيست و برای ارائه مشورت است.

وزير امور خارجه آمريکا ادامه داد: هيچ شکی باقی نمانده است که تهران هرچه درتوان دارد برای حمايت از عامل و دوست صميمی خود در دمشق انجام می‌دهد. ايران همچنين تمام تلاش خود را برای دور زدن تحريم‌های بين المللی به کار خواهد بست.

او افزود که ايالات متحده آمريکا، کمک‌های انسان دوستانه و غير مرگباری به قيمت ۴۵ ميليون دلار به معترضان در سوريه ارائه خواهد داد. او خاطرنشان کرد که ۳۰ ميليون دلار از اين کمک‌ها انسان دوستانه است و ۱۵ ميليون برای مجهز کردن معترضان به دستگاه‌های ارتباطاتی و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها است.

لورن فابيوس وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين نشست گفت که پاريس تماس‌های خود را با معترضان مسلح در سوريه افزايش داده است.

نبيل العربی، دبير کل اتحاديه عرب، هم اظهار داشت که بحران در سوريه رو به «خطرناک‌تر» شدن است. او ادامه داد: «نيازمند آغاز دوره‌ای انتقالی هستيم، دوره انتقالی به معنی انتقال به نظامی ديگر است.»

گروه دوستان سوريه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و ترکيه را در بر می‌گيرد.

جابه جايی سلاح‌های شيميايی

از سويی، لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا با استناد به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی گفت که دولت سوريه بخشی از سلاح‌های شيميايی خود را برای افزايش امنيت، جا به جا کرده است.

او تاکيد کرد که مخازن اصلی سلاح‌های شيميايی سوريه همچنان امن و در کنترل دولت است.
وزير دفاع آمريکا توضيح نداد که انتقال اين بخش از سلاح‌های شيميايی چه هنگام صورت گرفته است.

مسئولان آمريکايی معتقدند که احتمالا سوريه ده‌ها مخزن سلاح شيميايی و بيولوژی در اختيار داشته باشد.
پيش از اين باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا هشدار داده بود که استفاده از سلاح‌های شيميايی يا بيولوژی عليه معترضان در سوريه «خط قرمز» است که به تحرک آمريکا می‌انجامد.

اين در حالی است که درگيری‌های سنگين در شهر حلب ميان نيروهای دولتی و مخالفان برای دومين روز پياپی ادامه دارد. مخالفان پنجشنبه اعلام کردند که «جنگ سرنوشت ساز» برای آزاد سازی حلب را آغاز کرده‌اند.

رامی عبد الرحمن مدير مرکز ديده‌بان حقوق بشر سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است که از پنجشنبه درگيری‌های شديد در حلب ادامه دارد. او ادامه داد که بر خلاف هميشه، درگيری‌ها در همه محور‌ها است و نيروهای مخالفان توانستند به مناطق تحت کنترل خود بيفزايند.

در مقابل تلويزيون دولتی سوريه با پخش زير نويس‌هايی اعلام کرد که نيروهای دولتی تلفات سنگينی به «تروريست‌ها» وارد آورده‌اند.

مقام‌های دولتی سوريه به مخالفان مسلح خود «گروه‌های تروريست» می‌گويند.
XS
SM
MD
LG