لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

آمريکا نسبت به بروز جنگ فرقه ای در سوريه هشدار داد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نسبت به بروز جنگ فرقه‌ای در سوریه هشدار داده است. وی همچنین گفته است، در قبال کسانی که افراد مزدور يا «تروريست‌های مسلح» به سوریه اعزام می کنند، «مسامحه» نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کلينتون که سه شنبه ۱۷ مرداد در کنفرانسی خبری در پرتوريا پايتخت آفريقای جنوبی سخن می‌گفت اظهار داشت: «بايد انتظارات روشنی در خصوص ضرورت دوری کردن از بروز جنگ فرقه‌ای مشخص کنیم. کسانی که سعی می‌کنند با سوء استفاده از شرايط، افراد مزدور يا تروريست‌های مسلح به سوريه بفرستند، بايد بدانند که با اين مساله مسامحه نخواهدشد.»

وزير امور خارجه آمريکا که در سفری آفريقايی به سر می‌برد، جزئياتی بيشتر درباره انتظارت مد نظر خود بر زبان نياورد. او همچنين از کشور يا گروهی نام نبرد.

اما درگيری‌های سوريه باعث شده به نحوی جبهه گيری‌های فرقه‌ای در منطقه شکل بگيرد.

مخالفان بشار اسد که اکثر آن‌ها سنی مذهب هستند، از سوی ترکيه و کشوهای عربی خليج فارس که رهبری آن‌ها در دست سنی‌ها است پشتيبانی می‌شوند. درحالی که حکومت بشار اسد که علوی مذهب‌ها در راس آن قرار دارند، از سوی ايران و همپيمانانش در منطقه حمايت می‌شود.

هيلاری کلينتون همچنين تاکيد کرد که بايد جامعه جهانی تلاش‌های خود را در جهت برنامه ريزی برای سوريه پس از بشار اسد دو چندان کند.

او افزود: «بايد ابزارهای لازم را برای روزی که خونريزی متوقف و انتقال سياسی آغاز می‌شود، فراهم کنيم. بايد اطمينان حاصل کنيم که سازمان‌های حکومتی سالم باقی می‌مانند.»

سخنان هيلاری کلينتون در حالی مطرح می‌شود که سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، در ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، بر ضرورت حفاظت از همپيمانی با نظام اين کشور تاکيد کرد.

خبرگزاری دولتی سوريه به نقل از جليلی گزارش داد که گفته است: «ايران اجازه نخواهد داد محور مقاومت که سوريه يکی از بخش‌های اصلی آن است شکسته شود.»

اشاره جليلی به همپيمانی ميان ايران، سوريه، حزب الله لبنان و شماری از گروه‌های فلسطينی است که مقام‌های ايرانی آن را «محور مقاومت» می‌نامند. حزب الله در سال ۱۳۸۵ به مدت ۳۳ روز با پشتيبانی ايران و سوريه با اسرائيل جنگيد.

دبير شورای عالی امنيت ملی همچنين با اشاره به بحران سوريه خاطرنشان کرد: «آنچه که در سوريه روی می‌دهد يک مساله داخلی نيست، بلکه تنش ميان محور مقاومت با دشمنان اين محور که قدرت‌های منطقه و جهانی هستند، است.»

بنا بر اين گزارش، بشار اسد نيز در اين ديدار، بر «پاکسازی» سوريه از «تروريست‌ها و مبارزه بدون تسامح با تروريسم» تاکيد کرد.

مقام‌های سوريه به مخالفان مسلح نظام حاکم بر اين کشور «گروه‌های مسلح تروريست» می‌گويند.

بشار اسد ادامه داد که سوريه با اراده مردم خود «توطئه‌های بی‌گانه» که «محور مقاومت در خاورميانه و نقش سوريه در آن را هدق قرار گرفته» است را به شکست خواهد کشاند.

اين ديدار در حالی صورت گرفت که درگيری‌های شديد ميان مخالفان مسلح بشار اسد و نيروهای دولتی در شهر حلب در جريان است. بنا بر گزارش‌ها، روز سه شنبه اين درگيری‌ها با محاصره مخالفان توسط نيروهای دولتی شديد‌تر شده و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG