لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

هيلاری کلينتون با مخالفان حکومت سوريه ديدار می کند


هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، قرار است شامگاه سه شنبه با برخی چهره های اپوزيسيون سوريه ديدار و گفت و گو کند. اين در حالی است که اتحاديه عرب در حال بررسی پاسخ دولت سوريه به طرح اين اتحاديه است.

دولت سوريه اعلام کرده با طرح اتحاديه عرب برای اعزام ناظران به اين کشور به طور مشروط موافقت کرده است. اين تحولات در حالی است که خشونت ها در سوريه به ويژه در شهر حمص ادامه دارد و شمار تلفات درحال افزايش است.

ديدار کلينتون با مخالفان

روزنامه المصری اليوم به نقل از يک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمريکا گزارش داد که قرار است شامگاه سه شنبه هيلاری کلينتون به هفت تن از چهره های برجسته اپوزيسون سوريه در ژنو پايتخت سوئيس ديدار و گفت و کند.

برپايه اين گزارش، اين مقام آمريکايی جزئياتی از دستور جلسه ديدار و نام شخصيت های سوريه که با کلينتون ديدار خواهند کرد فاش نکرده است. اما شبکه خبری العربيه به نقل از منابع خود اعلام کرد که برهان غليون، رئيس شورای ملی معترضان سوريه، و ميثم المالح، از حقوق دادن برجسته سوری و از شخصيت های اپوزيسون، در ميان ديدار کنندگان با وزير امور خارجه آمريکا خواهند بود.

هيلاری کلينتون يک بار پیشتر نیز در دوم آگوست گذشته با شماری از شخصيت های اپوزيسون سوريه در واشينگتن ديدار کرده بود.

جفری فيلمتن معاون وزير امور خارجه آمريکا پيشتر گفته بود که جهان «در پی راه های مسالمت آميزی برای پايان دادن به کشتار وحشيانه در سوريه است.» او جمهوری اسلامی ايران را به «دست داشتن در کشتار مردم سوريه» کرده بود.

ناوی پيلای مسئول کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل، جمعه گذشته در آخرين گزارش خود اعلام کرد که شمار کشته شدگان در نا آرامی های هشت ماه و نيم سوريه، از مرز ۴ هزار نفر گذشت.

اتحاديه عرب و سوريه

دوشنبه دولت سوريه اعلام کرد که به طرح اتحاديه عرب برای اعزام ناظران به اين کشور پاسخ مثبت داده است. برپايه اين اعلام دوشنبه وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه نامه ای به دبير کل اتحاديه عرب فرستاد که به گفته خبرگزاری دولتی سوريه سانا، حاوی پاسخ مثبت دمشق به طرح اعزام ناظران است.

برپايه اين گزارش «اين پاسخ برمبنای فهم سوری از طرح اتحاديه عرب است و بدين ترتيب، راه برای امضای طرح به منظور حفاظت از روابط عربی-عربی و تامين تماميت ارضی سوريه هموار شده است.»

وليد المعلم در نامه خود به دبير کل اتحاديه عرب خواستار امضای طرح در دمشق و لغو فوری همه تحريم های سوريه از جمله تعليق عضويت سوريه در اين اتحاديه است.

برپايه طرح اتحاديه عرب، ناظران قرار است به سوريه اعزام شوند تا بر حسن اجرای طرحی که پيشتر اين اتحاديه به منظور پايان دادن به بحران اين کشور ارائه داده بودند، نظارت کنند. حدود هشت ماه و نيم از آغاز بحران سوريه می گذرد. بحرانی که جوهره آن تظاهرات ضد دولتی با هدف سرنگونی نظام بشار اسد و در مقابل سرکوب خونين اين تظاهرات از سوی نيروهای دولتی است.

برپايه طرح اتحاديه عرب، دولت سوريه متعهد شده بود که به حضور نيروهای مسلح دولتی در همه مناطق پايان دهد و تمام دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند. از زمان پذيرش اين طرح از سوی دمشق، همه روزه بر شمار کشته شدگان غير نظامی افزوده شده است. مساله ای که باعث شد اتحاديه عرب تحريم های اقتصادی سختی عليه نظام سوريه اعمال کند. از جمله اين تحريم ها، تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب و تحريم بانک مرکزی اين کشور از سوی کشورهای عربی است.

هنوز سرنوشت پاسخ سوريه مشخص نيست. به گزارش خبرگزاری رويترز، نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب گفت وليد المعلم در نامه اش، شرط هايی برای پذرش طرح گذاشته. شرط هايی که به گفته العربی جديد هستند و از قبل مطرح نشده بودند. العربی اظهار داشت که تماس های خود را با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب آغاز کرده تا به نامه وزير امور خارجه سوريه، پاسخی مناسب داده شود.

روزنامه الحيات نيز به نقل از منابع ديپلماتيک عربی گزارش داد که اتحاديه عرب شرط های دمشق را رد خواهد کرد. برپايه اين گزارش «برخی از وزرای عرب به نبيل العربی گفته اند که شرط های دمشق غير منطی است و اين اثبات می کند که دولت سوريه در پی خريد وقت است و در پی راه حل نيست.»

از سويی روزنامه مصری الاهرام در سايت خود به نقل از يک ديپلمات بلند پايه عرب که خواسته نامش فاش نشود گزارش داده که گفته است شرط های دمشق قابل پذيرش نيست.

در همين حال علی عبد الکريم سفير سوريه در بيروت از تماس هايی ميان اتحاديه عرب و وزارت امور خارجه سوريه خبر داد و گفت نشانه ايی مثبت از نزديک بودن دستيابی به توافق وجود دارد.

ضرب الاجل اعلام شده از سوی اتحاديه عرب به نظام سوريه برای پذيرش طرح اعزام ناظران، شامگاه يکشنبه به پايان رسيد.

نصر الله: اپوزيسيون سوريه آمريکايی اسرائيلی است

حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت عاشورا، اپوزيسون سوريه را متهم به آمريکايی- اسرائيلی بودن کرد.

نصر الله با اشاره به صحبت های برهان غليون، رئيس شورای ملی سوريه درباره روابط نظام آينده اين کشور با ايران، حزب الله و حماس گفت: «اين سخنان برای راضی کردن آمريکا و اسرائيل و همراستا با منافع آن ها است.»

برهان غليون پيشتر در مصاحبه با روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال گفته بود چنانچه شورای ملی دولت آينده سوريه را تشکيل دهد، با جمهوری اسلامی ايران روابط ويژه ای نخواهد داشت و با حزب الله لبنان و حماس فلسطين هم قطع رابطه خواهد کرد.

نظام بشار اسد، متحد جمهوری اسلامی در منطقه و همپيمان حزب الله لبنان و حماس است.

تداوم خشونت در سوریه

اين تحولات سياسی در حالی است که خشونت ها در سوريه همچنان ادامه دارد. ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد تا ظهر روز سه شنبه، دستکم ۲۳ نفر تنها در حمص کشته شدند.

حمص در معرض عمليات نظامی نيروهای امنيتی و ارتش قرار دارد. مقام های سوری می گويند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست هستند. معترضان سوری اما اين روايت را بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز می دانند.

روز دوشنبه هم يکی از خونبارترين روزهای سوريه بود. شمار کشته شدگان در اين روز به دست نيروهای امنيتی به ۵۰ نفر رسيد. ديده بان حقوق بشر سوريه گزارش داده که ۳۴ نفر از اين افراد، از حمص ربوده شدند و پس از چند ساعت جنازه های آن ها در محله الزهراء اين شهر يافته شد. ۱۳ تن ديگر در همين شهر به ضرب گلوله نيروهای امنيتی در تظاهرات اين شهر کشته شدند.

در شهر جنوبی درعا نيز ده ها تن از دنشجويان به اتهام اهانت به بشار اسد، دستگير شدند.
XS
SM
MD
LG