لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۲

نهاد حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق بشر در سوریه را محکوم کرد


نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص سوریه- ۱۱ آذرماه
نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص سوریه- ۱۱ آذرماه
۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل با رأی موافق اکثریت این شورا، حکومت بشار اسد را به «نقض مستمر حقوق بشر» متهم کرده و سرکوب‌های حکومتی در سوریه را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه طی نشستی در ژنو، با ۳۷ رأی موافق، چهار رأی مخالف و شش رأی ممتنع قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره سرکوب‌ها در سوریه را از تصویب گذرانده و «نقض مستمر حقوق بشر» در این کشور را محکوم کردند.

در جریان این نشست، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از کشته شدن «بیش از ۳۰۰ کودک و نوجوان» در جریان سرکوب‌های حکومتی در سوریه خبر داد و از جامعه بین‌الملل درخواست کرد تا در این خصوص دست به اقدامی «فوری» بزند.

خانم پیلای همچنین با اشاره به کشته شدن به گفته وی «بیش از چهار هزار نفر» و زخمی شدن «بیش از ۱۴ هزار تن» در جریان سرکوب‌های سوریه، بر لزوم ارجاع این اقدامات به دادگاه بین‌المللی جنایی در لاهه تأکید کرد.

به دنبال تصویب این قطعنامه که با رأی موافق آمریکا همراه بود، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده اظهار کرد که حکومت سوریه بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در حمایت از این قطعنامه در بیانیه‌ای اظهار کرد کسانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند باید از سوی جامعه جهانی طرد شده و هدف تحریم قرار بگیرند.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل تصمیم داشت در واکنش به سرکوب‌های سوریه، تحریم‌هایی را علیه حکومت بشار اسد به اجرا بگذارد که این اقدام از سوی چین و روسیه وتو شد.

این دو کشور روز جمعه نیز در شورای حقوق بشر به قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا رأی منفی داد.

قطعنامه روز شنبه در حالی صادر شده است که بنا بر گزارش‌های رسیده، ناآرامی‌های سوریه همچنان قربانی می‌گیرد.

روز شنبه فعالان سوری اعلام کردند که درگیری‌های روز شنبه در شمال غرب سوریه جان «دستکم ۱۵ تن» را گرفته است.

به گفته ناظران حقوق بشر سوری در جریان این درگیری‌ها «هفت پلیس و سرباز»، «پنج مخالف مسلح حکومت» و «سه شهروند» کشته شده‌اند.

نشست سران اتحادیه عرب در خصوص سوریه

همچنین سران اتحادیه عرب درنظر دارند روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر گرد هم آمده و در مورد نحوه اجرایی کردن تحریم‌ها علیه سوریه گفت‌و‌گو کنند.

در این نشست وزرای خارجه قطر، الجزایر، مصر، عمان و سودان حضور خواهند داشت.

این اتحادیه ششم آذرماه تحریم‌های اقتصادی علیه نظام سوریه را از تصویب گذراندند و اعلام کردند که «بانک مرکزی سوریه توسط کشورهای عربی تحریم می‌شود و مبادله کالا با حکومت این کشور به جز کالاهای اساسی که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، متوقف می‌شود.»

«بلوکه کردن حساب‌های دولت سوریه در کشورهای عربی، توقف معاملات مالی با دولت و بانک تجارت سوریه و توقف هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌های تجاری کشورهای عربی در خاک سوریه» از دیگر موارد تحریم‌های این کشور است.

دمشق این تحریم‌ها را به منزله «اعلام جنگ اقتصادی» دانسته است.
XS
SM
MD
LG