لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

در روزی چون امروز ۱۷ فروردين


۱۷ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم آوريل ۲۰۰۷ ميلادی
۱۷ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم آوريل ۲۰۰۷ ميلادی

۱۷ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم آوريل ۲۰۰۷ ميلادی


۱۰۲سال پيش در روزی چون امروز «ميرزا حسن تبريزی» معروف به رشديه روزنامه تهران را منتشر کرد. وی برای نخستين بار در تبريز و تهران در اوايل سلطنت مظفرالدين شاه مدرسه ابتدايی به سبک جديد تاسيس کرد و چون واژه رشديه در اصطلاح عثمانی به معنی مدرسه ابتدايی است به اين نام مشهور شد.


در ششم آوريل سال ۱۷۴۶ ميلادی «فرانسيسکو گويا» نقاش برجسته اسپانيايی بدنيا آمد. وی در ميانسالی چند سال در ايتاليا اقامت کرد و پس از بازگشت به اسپانيا تابلوهای بيمانندی نقاشی کرد.


۱۰۲سال پيش در روزی چون امروز «ميرزا حسن تبريزی» معروف به رشديه روزنامه تهران را منتشر کرد. وی برای نخستين بار در تبريز و تهران در اوايل سلطنت مظفرالدين شاه مدرسه ابتدايی به سبک جديد تاسيس کرد و چون واژه رشديه در اصطلاح عثمانی به معنی مدرسه ابتدايی است به اين نام مشهور شد

در ششم آوريل سال ۱۷۹۰ ميلادی عده ای از فرانسويان انقلابی کتابی با عنوان «کتاب سرخ» منتشر کردند که حاوی فهرست ۲۲۰ ميليون فرانک هدايايی بود که لويی ۱۶ پادشاه وقت فرانسه به اطرافيانش داده بود.انتشار اين کتاب زمينه خشم مردم و يکی از علل انقلاب فرانسه بود.


در ششم آوريل سال ۱۹۲۰ ميلادی نيروهای فرانسوی شهر فرانکفورت آلمان را به بهانه نقض قرارداد ورسای تصرف کردند. بيش از يک دهه بعد، هيتلر برای بيرون راندن فرانسويان به آن منطقه نيرو اعزام کرد.


در ششم آوريل سال ۱۹۹۴ ميلادی هواپيمای حامل «جونوال هابياريمانا» رييس جمهوری وقت رواندا بر اثر شليک موشک زمين به هوا سقوط کرد. در پی کشته شدن وی، جنگ های داخلی در آن کشور آفريقای مرکزی موجب کشته شدن صدها هزار نفر شد.


در ششم آوريل سال ۱۹۶۸ ميلادی بدنبال قتل «مارتين لوتر کينگ» رهبرجنبش مدنی سياهپوستان، آمريکاييان آفريقايی تبار در بيش از ۱۰ شهر آمريکايی دست به تظاهرات و شورش زدند. دراين شورش صدها ساختمان به آتش کشيده شد.


در ششم آوريل سال ۱۹۷۵ ميلادی يک سازمان خيريه انگليسی ۹۹ کودک ويتنامی بی سرپرست را با يک هواپيما وارد لندن کرد.


XS
SM
MD
LG