لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

زندگی در دبی به چه قيمت!


هم اکنون ميانگين نرخ اجاره يک آپارتمان دو خوابه در دبی ماهيانه ۲۵۰۰ دلار است
هم اکنون ميانگين نرخ اجاره يک آپارتمان دو خوابه در دبی ماهيانه ۲۵۰۰ دلار است

اگر کسی ۳۰ سال پيش به مردمی که در تهران يا بغداد زندگی می کردند پيشنهاد کار و زندگی در دبی را می داد ، جوابی بجز پوزخند نمی گرفت .اما اين شهر چند سالی است که تبديل به شگفت انگيز ترين نقطه برای زندگی در خاور ميانه شده است و خيلی ها آرزوی آمدن به اينجا را دارند. ولی به چه قيمتی .


گرانی در دبی بيداد می کند .چهار سال متوالی است که نرخ تورم در حال افزايش است و خصوصا اجاره بهای مسکن کمر خيلی ها را شکسته است .


ماهيانه ۲۵۰۰ دلار برای اجاره يک آپارتمان دو خوابه ، که طبق قانون اين کشور هر سه ماه يکبار بايد پيش پرداخت شود .علاوه بر آن هزينه سرسام آور تحصيل و درمان که به دلخواه صاحبان آن نرخ گذاری می شود و هيچ قانونی ندارد .


سالی ۲۱هزر درهم معادل شش هزار دلار بابت هزينه تحصيل پسر ۱۰ ساله ام در يکی از مدارس انگليسی زبان متوسط می پردازدم، ۸۰ درصد از مدارس و دانشگاه های دبی به زبان انگليسی تدريس می کنند، و اين رقم در سال آينده ۲۰ درصد افزايش خواهد داشت
یک کارمند بانک

اسکندر رحمانی کارمند بانک ، که به همراه همسر و دو فرزندش در دبی زندگی می کند، می گويد:« سالی ۲۱هزر درهم معادل شش هزار دلار بابت هزينه تحصيل پسر ۱۰ ساله ام در يکی از مدارس انگليسی زبان متوسط می پردازدم، ۸۰ درصد از مدارس و دانشگاه های دبی به زبان انگليسی تدريس می کنند، و اين رقم در حال افزايش است».


به گفته آقای رحمانی هزينه تحصيل فرزندش در سال آينده ۲۰ درصد افزايش خواهد داشت.


افزايش هزینه زندگی در دبی شهروندان بومی و اتباع خارجی را با مشکلات فراوان روبرو کرده است .طی سال گذشته افزايش بی رويه نرخ مسکن ، تحصيلات ، خدمات درمانی از عوامل مهم بازگشت بخشی از اتباع خارجی به کشورهايشان بوده است .


محمد الصليبی روزنامه نگار سوری که در بخش اقتصاد هفته نامه، بيزنس دبی، کار می کند به راديو فردا گفت :« بالا رفتن نرخ تورم در طی سال های اخير نگرانی مقامات دبی را برانگيخته است .آنها از آن بيم دارند که اين موضوع به بی ثباتی اقتصادی منجر شود و روند ورود سرمايه های خارجی به اين امير نشين را کند نمايد».


محمد الصليبی در ادامه کی افزايد:« دبی همچنان بهترين مکان برای خريد آخرين اتوموبيل های سواری است.


در دبی قيمت ماشين و لوازم يدکی هيچگاه يکباره زياد نمی شود و تسهيلات بانکی هم شرايط خريد را آسان می کند».


موسسه تحقيقاتی Kershaw Leonard در گزارشی با عنوان «هزينه دبی ۲۰۰۷» نوشته است:« در سال جاری هزينه مسکن واجاره بهای آپارتمان های مسکونی تا ميزان ۵۰ درصد افزايش داشته است .در دبی هزينه تحصيل و درمان با لندن و سيدنی برابری می کند .اين در حالی است قيمت مواد غذائی در اينجا نسبتا ارزان است» .


هم اکنون ميانگين نرخ اجاره يک آپارتمان دو خوابه در دبی ماهيانه ۲۵۰۰ دلار است و با ساير هزينه های جاری زندگی می توان گفت که يک خوانواده ۳ نفری در اين شهر دست کم ماهی ۵۰۰۰ دلار هزينه دارند .


اتباع بيگانه بخصوص آسيائی ها بيشترين آسيب را از افزايش هزينه های زندگی در دبی را می بينند. به باور برخی از شهروندان خارجی مقيم دبی رغم حضور پرشمار خارجی ها در دبی اين شهر نمی تواند محل مناسبی برای ادامه روند زندگی آنها باشد چرا که با توجه به روند در حال رشد هزينه زندگی در اين قطب اقتصادی منطقه، امکان پس انداز و دوام آوردن در اين شرائط را سخت کرده است.


XS
SM
MD
LG