لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

زمين‌لرزه در دامغان سه کشته و نوزده مجروح برجای گذاشت


.
.
زمين‌لرزه‌ای به قدرت پنج و ۹ دهم در مقياس امواج درونی زمين، ريشتر، ساعت ‪۲۳‬ و ‪۵۳‬ دقيقه شامگاه جمعه، پنجم شهریورماه، دشت کوير در جنوب شهر دامغان واقع در استان سمنان را لرزاند.

وزیر کشور ایران می گوید: در این زمین‌لرزه سه نفر کشته و نوزده نفر مجروح شده اند.

این در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان تهران مجموع تعداد کشته و زخمی‌های این زلزله را ۲۲ نفر در شهر سمنان اعلام کرده است.

مرکز این زلزله ۷۶ کیلومتری شهر دامغان در استان سمنان و ۲۷۸ کیلومتری شرق تهران اعلام شده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان، گفته است که اين زمين‌لرزه به روستاهای کوه زر، شيمی، و کلو نیز آسيب رسانده است.

پیشتر مرتضی علی‌آبادی گفته بود: «بر اساس آخرين گزارش‌های رسيده، متاسفانه بر اثر زلزله اواخر جمعه‌شب در منطقه دشت کوير اين شهرستان يک دختر چهارساله و يک کودک خردسال کشته و ‪ ۱۵‬ نفر ديگر زخمی شده‌اند.»

به گفته فرماندار دامغان، نيروهای امدادگر و دستگاه‌های ذی‌ربط برای کمک به حادثه‌ديدگان اين زلزله به منطقه اعزام شده و مجروحان اين زلزله را برای درمان به مراکز بيمارستانی انتقال داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرکز تحقیقات زمین‌شناسی آمریکا قدرت این زمین‌لرزه را پنج و هفت دهم ریشتر اعلام کرده است.

در همين زمينه، خبرگزاری فارس گزارش داده است که «طُرود»، يکی از روستاهای شهرستان شاهرود، در استان سمنان مرکز اين زمين‌لرزه بوده است که بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۸۵ تقريبا دو هزار نفر جمعيت دارد.

طبق اين گزارش، اين زمين‌لرزه در مناطقی از طرود، رشم و معلمان در شهرستان دامغان خسارات مالی بر جای گذاشته است.

احمد طاهری، مديرکل دفتر بازسازی و حوادث غيرمترقبه استانداری سمنان، نيز به خبرگزاری فارس گفته است که ۲۵ زمين‌لرزه کوچک و بزرگ در شهرستان دامغان در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است.

در همین حال خبرگزاری مهر می‌گوید تعداد پس‌لرزه‌های این زلزله تاکنون به ۵۸ پس‌لرزه رسیده است.

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران، در این باره به خبرگزاری ایرنا گفته است: «اين زمين‌لرزه در نزديکی شهر تهران به وقوع پيوسته و به همين جهت مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرايی استان برای اعلام نظر در مورد زلزله و حوادث احتمالی و بررسی اقدامات ضروری به ستاد مديريت بحران فراخوانده شدند.»

ايران يکی از مناطق زلزله‌خيز جهان به شمار می‌رود و نواحی مختلف آن شاهد زلزله‌های شديد بوده که تلفات زيادی به همراه داشته‌اند.

مقاوم نبودن ساختمان‌ها در مناطق روستايی و در شهرهای ايران يکی از عوامل اصلی تلفات انسانی به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG