لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

هشدار گروه هشت به ايران برای تعليق غنی سازی


هشت کشور صنعتی جهان از ایران خواستند تا به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند
هشت کشور صنعتی جهان از ایران خواستند تا به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند

سران هشت کشور صنعتی موسوم به گروه هشت، روز جمعه، هشتم ژوئن تاکيد کردند چنانچه ايران از درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد مبنی بر تعليق فعالیت های هسته ای مربوط به غنی‌سازی اورانيوم سرپيچی کند، از اتخاذ اقدامات جديد عليه تهران حمايت خواهند کرد.


رهبران گروه هشت با ابراز تاسف از اين که «ايران تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده»، تصريح کردند در صورت ادامه سرپيچی ايران از درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد آنها از تصويب دور سوم تحريم ها عليه ايران پشتيبانی خواهند.


هشت کشور صنعتی جهان در بخش ديگری از بيانيه پایانی خود با ترغيب ايران به اجرای قطعنامه های الزام آور شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام کردند: «از ايران می‌خواهيم همه فعاليت‌های (هسته ای) مربوط به غنی‌سازی (اورانيوم) را در حوزه تحقيق و توسعه تعليق کند و اجازه دهد گفت وگوها ازآغاز شود».


چین، بريتانيا، کانادا، ايتاليا، ژاپن، فرانسه، روسيه و آمريکا، کشور های عضو گروه هشت، تصريح کرده اند که اعتماد جهانی به ماهيت برنامه هسته ای صلح آميز ايران می تواند «فصل های جديدی از روابط» با ايران را در حوزه فعاليت های هسته ای و ديگر زمينه ها بگشايد.


توافق گروه هشت برای افزايش کمک به کشورهای آفريقايی


سران کشورهای G8 ، بر اختصاص ۶۰ ميليارد دلار برای مبارزه با ايدز در کشورهای آفريقايی توافق کرده و تاکيد کردند که کمک های خود را به کشورهای آفريقايی دو برابر می کنند.


سران کشورهای G۸ ، بر اختصاص ۶۰ ميليارد دلار برای مبارزه با ايدز در کشورهای آفريقايی توافق کرده و تاکيد کردند که کمک های خود را به کشورهای آفريقايی دو برابر می کنند

به گزارش خبرگزاری رويترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که ميزبان هشت کشور صنعتی جهان است با اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت: «ما به مسئوليت هايمان آگاه هستيم و به قول هايی که داديم پايبند می مانيم.»


در روزهای اخير، تظاهرکنندگان اعتراض داشتند که رهبران گروه G8 ، تنها حرف می زند و به قول های دو سال قبل خود وفادار نبوده اند.


سران گروه G8 در اجلاس اسکاتلند که در تابستان ۲۰۰۵ برگزار شد، متعهد شدند که کمک های خود را به کشورهای آفريقايی دو برابر کنند.


در آخرين روز نشست رهبران هشت کشور صنعتی جهان، بر اختصاص ۶۰ ميليارد دلار برای مبارزه با بيمارهای کشنده ايدز، مالاريا، سل و بيماری های جهانی که زندگی و اقتصاد مردم آفريقايی را به نابودی کشيده است، توافق کردند.


توافق برای مقابله با گرمايش زمين


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از توافق سران کشورهای گروه G8 بر سر پيگيری جدی در مساله تقليل گازهای گلخانه ای و نحوه مقابله با گرمايش زمين خبر داد.


آلمان به عنوان ميزبان اين گفت وگوها، انتظار دارد بتواند که کشورهای شرکت کننده دراين کنفرانس را به پذيرش کاهش توليد گازهای گلخانه ای به ميزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ متقاعد کند، کاری که به نظر می آمد با توجه به روابط متشنح بعضی از اعضای اين گروه، بسيار سخت باشد اما خانم مرکل به رويترز گفته است که توانسته با وجود مقاومت آمريکا، نظر موافق ساير اعضا را در اين باره جلب کند.


در طرح پيشنهادی آلمان، کشورها متعهد می شوند تا نسبت به افزايش گرمای زمين و تصاعد گازهای گلخانه ای تعهد بيشتری به خرج دهند.



«ما با زبان روشنی در اين باره توافق کرديم به اين معنی که تصاعد گاز CO2، ابتدا بايد متوقف شده و سپس به ميزان قابل توجهی کاهش يابد.»
آنگلا مرکل

پيش از به رای گذاشتن اين پيشنهاد، صاحب نظران طرح خانم مرکل را «هدفی بلندپروازانه» توصيف کردند اما به نظر می رسد که صدر اعظم آلمان در متقاعد کردن ساير کشورهای بزرگ صنعتی موفق عمل کرده است.


خانم مرکل گفت:«ما با زبان روشنی در اين باره توافق کرديم به اين معنی که تصاعد گاز CO2، ابتدا بايد متوقف شده و سپس به ميزان قابل توجهی کاهش يابد.»


بر متن ارايه شده به اجلاس، تاييد شده است که کشورهای صنعتی بزرگ جهان، بدنبال کاهش چشمگير گازهای گلخانه ای برای جلوگيری از افزايش ميزان گازهای موثر در گرمايش زمين اقدام خواهند کرد.


اين جدی ترين تعهد آمريکا، بزرگترين کشور عامل رو به افزايش دمای زمين، درزمينه مقابله با پديده گرمايش زمين است.


واشينگتن، در برابر تلاش های خانم مرکل برای تعيين اهداف مشخص در مقابله با خطر گرمايش زمين مقاومت کرده بود.


اما خانم مرکل، توافق بدست آمده در روز اول اين مذاکرات را گامی بزرگ توصيف کرد و گفته است.


XS
SM
MD
LG