لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

عرضه آزاد بنزين به قيمت ۴۰۰ تومان


وزارت نفت اعلام کرده است عرضه بنزین در ایام نوروز به صورت آزاد خواهد بود
وزارت نفت اعلام کرده است عرضه بنزین در ایام نوروز به صورت آزاد خواهد بود

وزير نفت ايران روز دوشنبه بيست و هفتم اسفند ماه اعلام کرده است که بنزين آزاد از روز فروردين ۱۳۸۷ به مدت یکماه به قيمت ليتری ۴۰۰ تومان به خودروهای شخصی عرضه خواهد شد.


غلامحسين نوذری، وزير نفت، در اين باره گفت:«عرضه بنزين آزاد به مدت يک ماه و فقط به خودروهای شخصی عرضه می‌شود و شامل خودروهای عمومی و دولتی نخواهد شد.»


در اوايل تيرماه سال ۱۳۸۶ دولت به طور ناگهانی «طرح سهميه بندی بنزين» را اعلام کرد. اين اقدام نا آرامی هايی را در سراسر ايران در پی داشت.


طبق اين طرح برای خودروهای شخصی سهميه ماهانه ۱۲۰ ليتری در نظر گرفته شده است.


در همين حال، وزارت نفت همچنين اعلام کرده است که برای تعطيلات نوروزی سهميه ای ۱۰۰ ليتری اختصاص يافته است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، وزارت نفت اعلام کرده است که سهميه بنزين ارديبهشت و خرداد ماه سال آينده خودروهای سواری شخصی از ۲۸ ‬اسفند سال جاری در کارت های هوشمند آنان لحاظ می‌شود، بنا براين مسافران نورروزی قادر خواهند بود به جای خريد بنزين آزاد سهميه اين دو ماه را از پيش استفاده کنند.


طبق اين گزارش، سهميه بنزين ارديبهشت و خرداد سال ‪ ۸۷‬ خودروهای شخصی ‪ ۲۴۰‬ليتر اعلام شده است.


  • وزارت نفت اعلام کرده است که سهميه بنزين ارديبهشت و خرداد ماه سال آينده خودروهای سواری شخصی از ۲۸ ‬اسفند سال جاری در کارتهای هوشمند آنان لحاظ می‌شود.، بنا براين مسافران نورروزی قادر خواهند بود به جای خريد بنزين آزاد سهميه اين دو ماه را از پيش استفاده کنند.

در همين زمينه وزارت نفت اخبار منتشره در باره عرضه بنزين به قيمت ۵۰۰ تومان را رد کرده است.


رييس سنديکای جايگاهداران روز دوشنبه اعلام کرده بود«از بامداد چهارشنبه - ۲۹ اسفند - بنزين معمولی به صورت آزاد هر ليتر ۵۰۰ تومان و بنزين سوپر در قالب آزاد هر ليتر ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد».


بيژن حاج محمدرضا افزوده بود: «به اين ترتيب به کمک کارت‌های ويژه سوخت با ظرفيت‌های ۵ تا ۱۰ هزار ليتر که در تعداد مختلف در اختيار جايگاه‌ها قرار گرفته است، امکان تحويل بنزين آزاد بدون محدوديت حجم تا ۲۹ فروردين ۱۳۸۷ ميسر خواهد بود.»


کارشناسان اقتصادی معتقدند که هزينه توليد هر ليتر بنزين در ايران معادل رقمی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان است و دولت از ابتدا در صدد بوده است تا آن را به صورت عرضه آزاد در اختيار مصرف کنندگان قرار دهد، اما به دليل پيامدهای تورمی چنين اقدامی از آن صرف نظر کرده بود.


محمد رضا نعمت زاده، مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران، پيشتر گفته بود:« قيمت پيشنهادی دولت برای بنزين آزاد، ۵۰۰ تومان به ازای هر ليتر است که قيمت بنزين با سهميه نيز به آن اضافه خواهد شد و در نهايت در صورتی که اين قيمت به تصويب برسد، مردم می توانند بنزين را به قميت ليتری ۶۰۰ تومان تهيه کنند.»


ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران حدود هشتاد ميليون ليتر است که تنها حدود ۴۴ ميليون ليتر آن در داخل توليد می شود و دولت مجبور است بخشی از نياز روزانه مصرف بنزين را از طريق واردات تامين کند.


دولت نهم در پايان سال ۱۳۸۶ مجبور شد علاوه بر بودجه دوميليارد و چهارصد ميليون دلاری، يک ونيم ميليارد دلار بودجه اضافی برای به واردات بنزين در خواست کند.


ايران به عنوان دومين صادر کننده اوپک و چهارمين توليد کننده نفت جهان، برای جبران کمبود نياز بنزين در کشور، هر سال ناگزير است بودجه قابل توجهی را به خريد بنزين اختصاص دهد.


دولت محمود احمدی نژاد در سال جاری در دو نوبت با برداشت نزديک به هفت ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزی اقدام به واردات بنزين کرد.


به گفته برخی از کارشناسان، کوتاهی جمهوری اسلامی در افزايش ظرفيت پالايشگاه ها، يکی از پرسش برانگيزترين ابعاد سياست ايران در عرصه نفت بوده و هست.


XS
SM
MD
LG