لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

ايران خواهان تلاش عراق برای آزادی پنج بازداشتی اربيل شد


محمد علی حسينی از عراق و صلیب سرخ جهانی خواست برای آزادی پنج بازداشتی اربیل تلاش کنند
محمد علی حسينی از عراق و صلیب سرخ جهانی خواست برای آزادی پنج بازداشتی اربیل تلاش کنند

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران روز يکشنبه از دولت عراق و صليب سرخ جهانی خواست که «جدی‌تر» و «گسترده ‌تر» برای آزادی ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل تلاش کنند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، ديدار ۵ ساعته سفير، کنسول و يک عضو سفارت ايران در بغداد با دستگير شدگان را «اقدامی لازم اما ناکافی» خواند.


حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق به همراه دو ديپلمات ايرانی ديگر برای اولين بار روز شنبه هفتم ژوئيه با پنج ايرانی که در ماه ژانويه - نزديک به هفت ماه پيش - توسط نيروهای آمريکايی در اربيل دستگير شدند، ديدار کردند.


به گفته آقای حسينی اين دستگير شدگان از «عدم رعايت موازين بين‌المللی در قبال آن‌ها و اين که با نقض کنوانسيون‌ها و مقررات بين‌المللی همچنان در بازداشت به سر می‌برند»، گله مند بوده اند.


سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی درباره ديدار و گفت وگوی سفير ايران با اين دستگير شدگان گفت:« آن‌ها اظهار داشتند که از حداقل امکانات برخوردارند و با وعده‌هايی که بارها برای آزادی به آن‌ها می‌دهند ولی هر بار خلف وعده می‌کنند فشارهای روحی زيادی به آن‌ها وارد می‌شود و هم‌چنين ابراز اميدواری کردند که هر چه زودتر آزاد شده و با خانواده‌ و فرزندان خود ديدار کنند. آنها هم‌چنين معتقد بودند که اتهاماتی که مطرح شده است سراسر کذب و بی‌پايه و اساس است و از تلاش‌های مقامات عراقی تشکر کردند.»


روز شنبه هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق درباره ملاقات سفير ايران با بازداشت شدگان اربيل به خبرگزاری رويترز گفته بود: «اين ملاقات چند ساعت طول کشيد و اين اولين ملاقات آنها با مقامات سفارت ايران است و اين امر علامت مثبتی به شمار می رود.»


وی پيش از اين ابراز اميدواری کرده بود که ملاقات سفير ايران با ايرانی های بازداشت شده موجب کاهش تنش بين ايران و آمريکا شود.


عراق اميدوار است که نمايندگان دولت های ايران و آمريکا برای دومين بار در مورد تامين امنيت در عراق با يکديگر گفت و گو کنند.


سفيران ايران و آمريکا برای اولين بار در ماه مه در بغداد درباره ايجاد ثبات در عراق با يکديگر ديدار و گفت و گو کردند. اين مهمترين ملاقات بين مقامات دو کشور پس از حدود سه دهه به شمار می آيد.
مقامات نظامی آمريکايی می گويند که اين پنج نفر از اعضای سپاه قدس بوده و از شبه نظاميان عراقی پشتيبانی می کنند.


واشينگتن تهران را متهم کرده که از طريق سپاه قدس کمک های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند.


ايران اين اتهامات را رد کرده و اين افراد را ديپلمات می خواند و ساختمانی را که نيروهای نظامی آمريکا برای دستگيری اين پنج نفر مورد حمله قرار دادند، کنسولگری ايران در اربيل می داند.


مقامات عراقی نيز اعلام کردند که اين افراد ديپلمات نبوده و دفترجمهوری اسلامی در اربيل، کنسولگری نبوده است.


مقامات صليب سرخ پيشتر با اين پنج ايرانی ملاقات کرده بودند.


XS
SM
MD
LG