لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

پرس تی وی: دو شهروند جمهوری آذربايجان در ايران به «جاسوسی» متهم شدند


شهريار حاجی زاده» و «فريد حسين اف» دو شهروند جمهوری آذربايجان که اوايل ماه مه در تبريز بازداشت شده اند
شهريار حاجی زاده» و «فريد حسين اف» دو شهروند جمهوری آذربايجان که اوايل ماه مه در تبريز بازداشت شده اند
شبکه انگليسی زبان سیمای جمهوری اسلامی ایران، پرس تی وی با استناد به گفته های يک مقام مسئول در استان آذربايجان شرقی روز سه شنبه گزارش داده «شهريار حاجی زاده» و «فريد حسين اف» دو شهروند جمهوری آذربايجان که اوايل ماه مه در تبريز بازداشت شده بودند، متهم به «جاسوسی» برای اسرائيل و وزارت امنيت ملی آذربايجان، ام تی ان، هستند.

اين مقام مسئول که نامی از وی برده نشده، در ادامه گفته است که مدارک و اسناد به دست آمده نشان می دهد که اين دو شهروند جمهوری آذربايجان «با هدايت سرويس اطلاعاتی آذربايجان (ام تی ان)، وارد ايران شده بودند و ماموريت داشته اند تا برخی از معترضان ايرانی را برای ترويج جدايی طلبی در ايران به کارگيرند.

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان، «حسين اف» و «حاجی زاده»، در آستانه برگزاری مسابقه آوازخوانی يوروويژن در باکو که باعث ايجاد تنش ميان آذربايجان و ايران شد، با دريافت دعوتنامه ای برای شرکت در جشنواره شعری که در شهر مراغه برگزار شده است به ايران سفر کرده بودند که هنگام بازگشت به باکو در دوم ماه مه در شهر تبريز بازداشت شدند.

پرس تی وی گزارش کرده است که دعوتنامه برای حضور اين دو نفر در جشنواره شعر «تقلبی» بوده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربايجان در رابطه با بازداشت اين دوشهروند خود می گويد که تاکنون سه يادداشت اعتراض آميز به ايران تحويل داده و خواستار دسترسی کنسولی به اين دو شده است، اما ايران تا هفته گذشته جوابی به درخواست ديپلماتيک آذربايجان نداده است.

بعد از دو ماه، اخيرا برخی رسانه های ايران با تاييد خبر بازداشت اين دو تبعه جمهوری آذربايجانی، با «شاعر نما» خواندن اين افراد، اتهام آنها را «ترانزيت مواد مخدر از ايران به روسيه و اروپا» عنوان کرده بودند.

هفته گذشته، وزارت خارجه جمهوری آذربايجان اعلام کرد که ايران رسما بازداشت دو تبعه کشور را تاييد کرده و اتهام آنها را «تلاش برای اقدامات جنايتکارانه» عنوان کرده است، اما تا کنون اجازه دسترسی کنسولی به اين دو تبعه جمهوری آذربايجان داده نشده است.

پرس تی وی در گزارش خود از قول منبع رسمی نوشته است که «روش مورد استفاده دو تبعه آذری بازداشت شده، همان روشی است که اسرائيل مدتهاست برای اجرای آن در تلاش است. حمايت عناصر افراطی در جمهوری آذربايجان، پرداخت پول و آموزش اين عوامل و در نهايت اعزام هدفمند آنها به ايران، که موجب افزايش تنش های سياسی بين دو کشور ايران و آذربايجان شده است.»

طی يکسال گذشته جمهوری آذربايجان ۴۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای ايران بازداشت کرده است و اخيرا آنار بايراملی، خبرنگار شبکه تلويزيون آذربايجانی زبان «سحر» وابسته به سازمان صدا و سيمای ايران به اتهام حمل ۴دهم گرم هروئين به ۲ سال زندان محکوم شد.

ايران نيز آذربايجان را به همدستی با سرويس امنيتی اسرائيل «موساد» برای ترور دانشمندان هسته ای اين کشور متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG