لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

ايران از درخواست خود برای عضويت در شورای حکام صرفنظر کرد


ديپلمات ها در وين روز پنجشنبه گفته اند: ايران درخواست خود را برای عضويت در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شورای حکام برای سال جاری دو کرسی برای منطقه خاورميانه خالی بود و ديپلمات ها گفته اند: ايران، امارات متحد عربی به همراه اردن به کسب اين دو کرسی نظر داشتند، اما ايران به دليل اين که نمی توانست آرای کافی را کسب کند از درخواست خود صرفنظر کرده است.

سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی براساس فرمولی از شش منطقه جهان انتخاب می شوند.ديپلمات ها می گويند اردن و امارات اين دو کرسی را کسب کرده اند.

مقامات ايران تاکنون واکنشی به خبر انصراف از حضور در شورای حکام آژانس بين ا لمللی انرژی اتمی نشان نداده اند.

طبق اين گزارش، نامزدی ايران برای عضويت در شورای حکام احتمالا با مخالفت گسترده کشورهای غربی در رای گيری سالانه ۱۵۱ عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی مواجه می شد.

اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی طی هشت سال گذشته در حال بررسی برنامه هسته ای ايران است و جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است اين آژانس را نسبت به صلح آميز بودن برنامه هسته ايش قانع کند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قادر است که مسايل را به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع کند، همانگونه که پرونده هسته ای ايران را در سال ۲۰۰۶ شورای امنيت فرستاد.

از آن زمان تاکنون شورای امنيت سازمان ملل متحد طی شش قطعنامه، که چهار قطعنامه آنها تحريمی است، از ايران خواسته است تا فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.ايران با رد اين درخواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران را مهتم می کند که برای راستی آزمايی درباره برنامه هسته ای خود با آژانس همکاری لازم را نمی کند.

در همين زمينه، يوکيو آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، دو هفته پيش در جريان گشايش نشست شورای حکام در وين گفته بود که تصميم تهران برای ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه به اين کشور فعاليت های آژانس را «مختل» می کند.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس اين اتهام را رد کرده و گفته که بر اساس پادمان ميان ايران و آژانس، تهران حق دارد تا در باره تعيين بازرسان اعمال نظر کند.وی افزوده است که لزومی ندارد تا کشورهای عضو دليلی برای اين اقدام خود ارائه کنند.

بريتانيا، آلمان و فرانسه با انتشار بيانيه مشترکی در واکنش به اقدام ايران گفته اند: «امتناع ايران از همکاری کامل با آژانس و تلاش های عامدانه آن برای جلوگيری از بازرسی های آژانس در اين کشور، مشکل آفرين و قابل سرزنش است.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. ایران بارد این اتهام می گوید برنامه هسته ایش کاملا صلح امیز است.
XS
SM
MD
LG