لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

جنجال بر سر حمايت سینماگران از ليست اصلاح طلبان


انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه برگزار می شود.
عکس ازAFP
انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه برگزار می شود. عکس ازAFP

از دو روز پيش، که خبرهايی در باره حمايت جمعی از سينماگران ايرانی از يک فهرست انتخاباتی منتشر شد کار به تاييد و تکذيب ها رسيده و اخباری سريالی در اين زمينه شنيده مي شود.


پلان اول روز دوشنبه آغاز شد. بيانيه ای با امضای ۱۷۰ نفر از هنرمندان سينما، تئاتر و تلويزيون در حمايت از فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان در سايت های خبری انتشار يافت.


عبارت پايانی اين بيانيه کوتاه چنين بود:«رأی ما به منظور تاييد روند برگزاری انتخابات نيست؛ اما برای اعلام وفاداری خويش به تفکر فرهنگ محور اصلاح طلبي است که آينده کشور را جز در گرو آن نمي دانيم. ۲۴ اسفند به ليست اصلاح طلبان رأی خواهم داد».


نام ۱۷۰ هنرمند سينما، تئاتر و تلويزيون ايران پای اين بيانيه به چشم مي خورد. کسانی چون: هديه تهرانی، ليلا حاتمی، مهناز افشار، هانيه توسلی، بهاره رهنما، ابوالحسن داودی، اصغر فرهادی، بيژن ميرباقری، چيستا يثربی، عزيزالله حميدنژاد، محمدرضا اعلامی و محمدعلی نجفی. نام حدود پنجاه هنرمند ديگر نيز بعدتر به اين بيانيه اضافه شد.


ساعاتی بعد خبرگزاری نيمه رسمی فارس با انتشار خبری فوری اعلام کرد تعدادی از هنرمندان امضای خود را در اين بيانيه تکذيب کردهاند.


  • «اگر اظهارنظر علنی من کار درستی در موازين سازمان صدا و سيما نبوده از اين که نظرم را علنی اعلام کرده ام عذر مي خواهم اما در اين که رأی مي دهم و به حزبی که اعتقاد دارم رأی ميدهم شکی نيست».
بهاره رهنما

فارس مشخصا از برزو ارجمند، محبوبه رياستی،سعيد شهرزاد، ستاره و لاله اسکندری، بهناز جعفری، بهاره رهنما و بهنوش بختياری نام برده بود.


البته تکذيب ها در سايت فارس همچنان ادامه دارد و اين خبرگزاری نام های ديگری را به عنوان کسانی که تکذيبيه صادر کردهاند منتشر کرده است.


نام بهاره رهنما، بازيگر سينما و تلويزيون و همسر پيمان قاسم خانی فيلمنامه نويس، نيز در شمار تکذيب کنندگان ذکر شده بود.


اما خانم رهنما با ارسال نامه ای به ستاد خبری ائتلاف اصلاح طلبان اخبار رسانه ها را تکذيب کرد و گفت که حمايت از بيانيه اصلاح طلبان را «با اعتقاد» انجام داده است.


خانم رهنما، بازيگر سريال های روشنتر از خاموشی، من يک مستأجرم و کتابفروشی هدهد، نوشته است:«اگر اظهارنظر علنی من کار درستی در موازين سازمان صدا و سيما نبوده از اين که نظرم را علنی اعلام کرده ام عذر مي خواهم اما در اين که رأی مي دهم و به حزبی که اعتقاد دارم رأی ميدهم شکی نيست».


پس از آن وبسايت نوروز خبر داد که حراست سازمان صدا و سيما هنرمندان را برای تکذيب حمايت خود از ليست ائتلاف اصلاح طلبان تحت فشار گذاشته است.


  • « ظرف ۴۸ ساعت گذشته حراست صدا و سيما با بسياری از اين هنرمندان تماس گرفته و آن‌‌ها به خصوص هنرمندانی را که عمده فعاليتشان در صدا و سيما است، به لغو قراردادهايشان با صدا و سيما تهديد کرده‌اند و همچنين انواع فشارها را وارد می‌کنند تا هنرمندان حمايت خود را از اين فهرست پس بگيرند. با اين وجود اکثريت قاطع اين عزيزان از اقدام خود عقب‌نشينی نکرده‌اند بلکه تعداد بيشتری از هنرمندان به حمايت کنندگان پيوسته‌اند. »
مصطفی تاجزاده

حامد بهداد نيز اعلام کرد امضای خود را در پای بيانيه تکذيب نکرده است. بازيگر فيلم های کافه ستاره، بوتيک و اين زن حرف نمي زند گفته است:«همان طور که رأی دوره های پيشين را اعلام کرده ام اين رأی را هم اعلام مي کنم. به عنوان يک هموطن ايرانی مسلمان رأی خود را به ائتلاف اصلاح طلبان اعلام مي دارم».


«تهدید هنرمندان»


از سوی ديگر، عملکرد راديو و تلويزيون دولتی ايران به شدت مورد اعتراض اصلاح طلبان قرار گرفته است.


مصطفی تاجزاده، رييس ستاد انتخابات جبهه مشارکت، با انتقاد از صدا و سيمای جمهوری اسلامی، شيوه بر خورد اين سازمان را با هنرمندان «غير قانونی و غير اخلاقی» دانست و تصريح کرد: صدا و سيما در تلاش است که هنرمندان را «منفعل» و «اجازه ندهد آنها از فهرست اصلاح‌طلبان و ياران خاتمی حمايت کنند».


آقای تاجزاده گفت:« ظرف ۴۸ ساعت گذشته حراست صدا و سيما با بسياری از اين هنرمندان تماس گرفته و آن‌‌ها به خصوص هنرمندانی را که عمده فعاليتشان در صدا و سيما است، به لغو قراردادهايشان با صدا و سيما تهديد کرده‌اند و همچنين انواع فشارها را وارد می‌کنند تا هنرمندان حمايت خود را از اين فهرست پس بگيرند. با اين وجود اکثريت قاطع اين عزيزان از اقدام خود عقب‌نشينی نکرده‌اند بلکه تعداد بيشتری از هنرمندان به حمايت کنندگان پيوسته‌اند. »


تاجزاده همچنين افزود:« برخی نيز که صدا و سيما از قول آن‌ها اعلام کرده حمايتشان را تکذيب کرده‌اند، در نامه‌ای خبر صدا و سيما را تکذيب کردند و جالب اينکه صدا و سيما تکذيبيه آن‌ها را منعکس نمی‌کند. اين روش را جز ماکياوليسم در زير نام اسلام نمی‌توان ناميد، يعنی اسلامی کردن روش‌های ماکياولی، روشی که به جای اخلاقی کردن سياست که يکی از وعده‌های جمهوری اسلامی بود اعمال می‌شود».


سعيد شريعتی، عضو کميته تبليغات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، نيز از فشار صدا و سيما بر هنرمندان انتقاد کرده است::«صدا و سيما از يک سو حراست را مأمور اعمال فشار بر اين هنرمندان کرده و از سوی ديگر بخش خبری بيست و سی، که بايد آن را سخنگوی جبهه متحد اصولگرايان بناميم تا بخش خبری صدا و سيما، در به در به دنبال اين هنرمندان افتاده است که تکذيبيه و رديه ای از آنان بگيرد».


نجفقلی حبيبی، نامزد ائتلاف اصلاحطلبان در تهران، نيز گفته است:«صدا و سيما تکليفی جز تخريب اصلاحطلبان برای خود متصور نشده است».


رييس پيشين دانشگاه علامه طباطبايی همچنين گفت:«صدا و سيما عملکرد يکجانبه و جناحی خود را به همگان نشان داده است».


طبق قانون انتخابات جمهوری اسلامی، راديو تلويزيون دولتی بايد در انتخابات بي طرفانه عمل کنند و جانب هيچيک از نامزدها و گروه ها را نگيرند.


XS
SM
MD
LG