لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

قشقاوی: پلیس مانع تجمع بدون مجوز مقابل سفارتخانه ها شود


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران از پلیس خواسته است تا مانع برگزاری تجمعات غیر قانونی شود.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران از پلیس خواسته است تا مانع برگزاری تجمعات غیر قانونی شود.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به تجمع های اخير در مقابل سفارتخانه های عربی در تهران، از نيروی انتظامی خواسته است تا با «تجمعات بدون مجوز رسمی » برخورد کند.


به گزارش رسانه های ايران، روز يکشنبه، گروهی که «طلاب و بسيجيان» خوانده شده اند در اعتراض به سياست رهبران عربستان سعودی در قبال فلسطینی ها مقابل سفارت اين کشور در تهران تجمع کرده و عکس ملک عبدالله، پادشاه این کشور را به آتش کشيدند.


همچنين روز دوشنبه گروهی که دانشجويان «عدالتخواه» معرفی شده اند در اعتراض به «سياست مصر» در قبال محاصره غزه، در مقابل دفتر حافظ منافع اين کشور در تهران تجمع کرده و شعارهايی عليه حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، سر دادند.


در بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با تاکيد بر امنيت سفارتخانه های خارجی تصريح شده است: «نيروی انتظامی بايد به صورت جدی، از هر گونه تظاهرات و تجمعات بدون مجوز رسمی و تعرضات احتمالی به سفارتخانه ‌ها جلوگيری به عمل آورد.»


طی سال های اخير گروه هايی که به جريان های تندرو حامی دولت نهم نزديک هستند بارها در مقابل سفارتخانه های خارجی تجمع کرده اند. اين تجمعات که رسانه های نزديک به دولت از آنها به عنوان «تجمع خودش» نام می برند، فاقد مجوز رسمی بوده اند.


وزارت امور خارجه ايران در حالی خواستار برخورد با تجمع های غير قانونی در مقابل سفارتخانه های خارجی شده است که برخی از اين تجمع ها پيشتر با خشونت نيز همراه بوده است.


در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ در اعتراض به چاپ چند کاريکاتور درباره پيامبر اسلام، تجمعی در مقابل سفارت دانمارک در تهران برگزار شد که این اعتراض با به آتش کشيدن سر در اين سفارتخانه و همچنين چندین خودرو خاتمه يافت.


«طلاب و بسيجيان» در اعتراض به سياست عربستان سعودی در قبال فلسطینی ها مقابل سفارت اين کشور در تهران تجمع کرده و عکس ملک عبدالله، پادشاه این کشور را به آتش کشيدند.

همچنين در خردادماه سال گذشته گروهی از تظاهرکنندگان با تجمع مقابل سفارت بريتانيا در تهران، کوشيدند با پرتاب کيسه های رنگی و تخم مرغ مانع برگزاری مهمانی سالانه به مناسبت تولد ملکه اليزابت دوم شوند.


اثر گذارترين رويداد در اين گونه تجمعات، حمله به سفارت آمريکا در تهران در آبان ماه سال ۱۳۵۸ بود که به گروگان گيری ديپلمات های اين کشور به مدت ۴۴۴ روز انجاميد.


ایران و روابط با کشورهای عرب


رهبران جمهوری اسلامی در هفته های اخیر در اعتراض به آنچه که «جنایت علیه مردم غزه» عنوان کرده اند برخی از کشورهای اسلامی و عربی را مورد انتقاد قرار داده اند.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در هفته اخیر و در پيامی به حجاج ایرانی به صراحت از رويکرد کشورهای عربی در قبال «محاصره غزه» انتقاد کرد.


آقای خامنه ای با اشاره به «سکوت کشورهای عرب» در این زمینه گفته بود:« برخی رژيم های عربی نيز در اين امتحان عجيب، بازنده‌ تتمه‌ آبروی نداشته‌ خودند.»


به دنبال اين انتقاد صريح آقای خامنه ای از کشورهای عربی ، موج حملات رسانه ها و خبرگزاری های دولتی ایران عليه عربستان سعودی تشدید شد.


در همین زمینه، برگزاری کنفرانس گفت وگوی ادیان در نیویورک در ماه گذشته به ابتکار عربستان سعودی و با حضور رییس جمهوری اسرائیل زمینه اولیه خشم این رسانه ها را فراهم کرده بود.


از سوی دیگر، در حالی که محمود احمدی نژاد در آغاز کار دولت خود نوید داده بود که روابط ایران و مصر به زودی حل خواهد، اما طی ماه های روابط دو کشور به شدت تیره شده است.


ساخت فیلمی با عنوان«ترور فرعون» از سوی یک فیلمساز ایرانی باعث شد تا مقام های مصر نیز به این اقدام واکنش نشان دهند.


ایران تا قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷، روابط نزديکی با مصر داشت اما اين روابط پس از انقلاب به دليل اعطای پناهندگی به محمد رضا پهلوی، شاه سابق ايران و توافق کمپ ديويد که بين انور سادات، رييس جمهوری وقت مصر و مناخيم بگين، نخست وزير وقت اسراییل به امضا رسيده بود، به تيرگی گراييد.


ايران پس از آنکه قاهره، دولت اسراییل را به رسمیت شناخت، روابط خود را با مصر به حالت تعليق در آورد و از آن زمان تاکنون دو کشور روابط سياسی کاملی با هم نداشته و تنها در موارد مشخصی در نشست های بين المللی با هم ارتباط برقرار کرده و به داشتن دفاتر حافظ منافع در خاک يکديگر قناعت کرده اند.


XS
SM
MD
LG