لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

فرود اضطراری هواپيما در زاهدان تعدادی مصدوم بر جای گذاشت


.هواپيمای «فوکر ۱۰۰»‌ با وجود يک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بين المللی زاهدان فرود آمد
.هواپيمای «فوکر ۱۰۰»‌ با وجود يک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بين المللی زاهدان فرود آمد
گزارش ها حاکی است که در جريان فرود اضطراری يک هواپيمای مسافربری شرکت هواپيمايی آسمان در زاهدان، تعدادی از سرنشينان این هواپيما مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اين هواپيما از مشهد عازم فرودگاه بين المللی زاهدان بود که به دليل باز نشدن چرخ سمت چپ عقب درخواست فرود اضطراری کرد.

طبق اين گزارش اين هواپيمای «فوکر ۱۰۰»‌ با وجود يک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بين المللی زاهدان فرود آمد ولی اين هواپيما از باند پرواز خارج و لاستيک آن دچار ترکيدگی شد.

در همين حال، مدير عامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفته است، در اين سانحه هفت تن مجروح شده اند که جراحات پنج تن از اين مسافران سطحی بود و در همان باند فرودگاه با حضور نيروهای امدادی و امکانات از قبل مستقر شده مورد درمان قرار گرفتند.

اين مقام هلال احمر اضافه کرده است:«در ميان مسافران همچنين دو مادر باردار حضور داشت که به منظور رسيدگی و مراقبت بيشتر اين افراد نيز به مراکز درمانی منتقل شدند.»

کاپيتان تحويليان سکان دار پرواز هواپيمايی آسمان نيز در اين زمينه گفته است: برايم سخت بود که به مسافران اعلام کنم هواپيما چرخ هايش باز نمی شود اما در آخرين دوری که بر روی شهر زاهدان زدم مسافران را در جريان گذاشتم و از آنها خواستم تا برای فرود اضطراری آماده شوند.

کارشناسان فرسودگی ناوگان هوايی ايران را يکی از دلايل اصلی سوانح هوايی در اين کشور ارزيابی می کنند. جمهوری اسلامی اسلامی به دليل تحريم های آمريکا در سه دهه اخير نتوانسته ناوگان هوايی خود را بازسازی و نوسازی کند.

آمريکا در سال های اول پس از انقلاب تحريم هايی را عليه ايران اعمال کرد که بر اساس آن، هواپيماهايی را که بيش از ۱۰ درصد قطعات تشکيل دهنده آنها آمريکايی باشد به ايران فروخته نمی شوند. به همين دليل ايران طی اين سال ها قادر نبوده تا ناوگان خود را بازسازی کند و برای تامين نيازهای خود به خريد هواپيماهای دست دوم و روسی روی اورده است.

رييس سازمان هواپيمايی ايران در دهم ارديبهشت گفته بود که از ۲۵۰ فروند هواپيمای ايران٬ تنها ۱۵۰ فروند در حال پرواز است و ۱۰۰ فروند به دليل فرسودگی و نبود قطعات مورد نياز زمينگير شده‌‌اند.

با این‌حال به دنبال توافق هسته‌ای موقت ژنو در سوم آذر سال گذشته٬ مسیر فروش قطعات هواپیما از سوی آمریکا و اتجادیه اروپا به ایران باز شده است.

در همین رابطه، دو شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» و «جنرال الکتریک» اواسط فروردین ماه امسال اعلام کردند که خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش برخی قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG