لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

رییس سازمان هواپیمایی ایران: به ۴۰۰ هواپیمای مسافربری نیاز داریم


علیرضا جهانگیریان در نشست خبری روز چهارشنبه در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا- ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
علیرضا جهانگیریان در نشست خبری روز چهارشنبه در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا- ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
رییس سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید که کشور در ۱۰ سال آینده نیاز به خرید ۴۰۰ هواپیمای مسافربری دارد. وی افزوده که در حال حاضر از ۲۵۰ فروند هواپیمای ایران٬ ۱۰۰ فروند به دلایل مختلف زمینگیر هستند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا٬ علیرضا جهانگیریان روز چهارشنبه٬ ۱۰ اردیبهشت‌، در یک نشست خبری گفت: «در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت حمل و نقل هوایی کشور به ۴۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد و این نشان می‌دهد که سالانه باید ۴۰ فروند هواپیما توسط شرکت‌های هوایی خریداری شود.»

فارس نیز گزارش داده که آقای جهانگیریان در این نشست گفته است: «هماهنگی‌هایی برای خرید هواپیما از طریق گشایش ال‌سی انجام شده که معادل ۲۰ درصد (۳۰ فروند) هواپیمای فعال کشور است. این هواپیماها تا پایان امسال وارد کشور می‌شوند.»

رییس سازمان هواپیمایی کشور در این نشست اظهار داشت که از ۲۵۰ فروند هواپیمای ایران٬ تنها ۱۵۰ فروند در حال پرواز است و ۱۰۰ فروند به دلیل فرسودگی و نبود قطعات مورد نیاز زمینگیر شده‌‌اند.

ناوگان هوایی ایران از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، فرسوده شده و بروز نقص فنی در هواپیماهای مسافربری موجب شده که چندین سانحه هوایی مرگبار طی سال‌های گذشته رخ دهد.

با این‌حال به دنبال توافق هسته‌ای موقت ژنو در سوم آذر پارسال٬ مسیر فروش قطعات هواپیما از سوی آمریکا و اتجادیه اروپا به ایران باز شده است.

در همین رابطه، دو شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» و «جنرال الکتریک» اواسط فروردین ماه امسال اعلام کردند که خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش برخی قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی ایران نیز روز چهارشنبه در این خصوص به برگزاری جلساتی با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس و سایر شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: «از سوی طرف‌های مقابل٬ از جمله بوئینگ و ایرباس سیگنال‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم.»

وی با اشاره به لزوم اخذ مجوز شرکت‌های خارجی برای فروش قطعات به ایران٬ این فرآیند را طولانی دانست ولی افزود: «هم‌اکنون مجوزها دریافت شده٬ عقد قراردادها صورت گرفته و تنها مسائل مالی این موضوع در جریان است که پس از حل آن٬ ارسال قطعات شروع خواهد شد.»

به گفته رییس سازمان هواپیمایی در حال حاضر ۶۰ فرودگاه در ایران وجود دارد که ظرفیت جابه‌جایی ۷۵ میلیون مسافر را دارند٬ اما تنها ۲۵ میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند که به باور آقای جهانگیریان کمبود ناوگان یکی از دلایل آن است.
XS
SM
MD
LG