لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

پيروزی ملی پوشان فوتبال ايران مقابل چين


آندرانيک تيموريان و محمد غلامی در هر نيمه يک گل زدند تا تيم ملی فوتبال ايران در يک بازی تدارکاتی برای رقابتهای جام ملتهای آسيا، دو بر صفر تيم ملی چين را در خاک این کشور شکست دهد.

در دقيقه ۳۸ و در پی ارسال يک توپ از سوی خسرو حيدری از راست، محمدرضا خلعتبری با دروازه بان چين تک به تک شد اما ضربه او به پای دروازه بان به استقبال توپ آمده خورد و بازگشتی ناقص در جلو محوطه دروازه داشت تا تيموريان، بهترين بازيکن ميدان، سريعتر از مدافع چينی با يک ضربه دروازه تيم ملی ميزبان را فرو ريزد.

نيمه نخست در حالی يک بر صفر به پايان رسيد که تيم ايران برتری محسوسی بر تيم ملی چين داشت.

در دقيقه ۵۹ محمد غلامی از آشفتگی و ضعف دفاع چين سود برد تا با پاس کاپيتان جواد نکونام مزد دوندگی و جنگندگی اش را با گل دوم ايران و نخستين گل در بازی ملی اش را بگيرد.

در برابر تيم بدون زهر و فاقد کوبندگی چين، تيم ايران تا زدن گل دوم نمايش خوبی در زمين داشت و اين بار حالت بازی با يک مهاجم (غلامی) با قدرت تکنيکی و سرعت غلامرضا رضايی و محمدرضا خلعتبری کاملتر از بازيهای قبلی نشان می داد.

بر روی زمين سخت و نا هموار ورزشگاه، در نيم ساعت پايانی مسابقه تيم ايران افت کرد و چين چهره ای مهاجم تر، به ويژه از جناح چپ حمله داشت. اما کمبود قدرت گلزنی مانع بازيابی آنان و حتی ايجاد خطری جدی برای تيم ايران شد. داور چينی اين مسابقه بارها کارت زرد را برای بازيکنان سرخپوش ايرانی از جيب بيرون آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که قرار بود به درخواست تيم ايران داوری از کره جنوبی اين مسابقه را قضاوت کند، مسئولان فوتبال چين با مخالفت خود يک داور از کشور ميزبان را تعيين کردند و گماردن يک داور کره ای را توهين به داوران چينی دانستند!

اين داور تصميمی به زيان تيم ايران نداشت و دستيارش تنها توپ رد شده از خط دروازه تيم ايران پس از دو گل تيم مهمان را به درستی آفسايد اعلام کرد.

تيم ملی ايران: مهدی رحمتی- خسرو حيدری (از دقيقه ۸۸ ميلاد زنيدپور)، جلال حسينی، هادی عقيلی، محمد نصرتی - جواد نکونام (کاپيتان)، آندرانيک تيموريان، پژمان نوری (از دقيقه ۵۵ مسعود شجاعی) - محمدرضا خلعتبری (از دقيقه ۶۴ احسان حاج صفی)، غلامرضا رضايی (از دقيقه ۸۵ مهرداد اولادی) و محمد غلامی (از دقيقه ۶۹ کريم انصاری فرد).سرمربی: افشين قطبی.

اين مسابقه در ورزشگاه ۳۰۰۰۰ نفری هان‌ هوی در شهر جنجو مرکز استان خه نن انجام شد.

در اين بازی دو تيم حق هفت تعويض به علاوه تعويض يک دروازه بان را داشتند که افشين قطبی از اين موقعيت برای مصدوميتهای احتمالی در بازيهای مهم آينده به خوبی استفاده نکرد و بجز مسعود شجاعی با تجربه، حضور بازيکنانی چون کريم انصاری ‌فرد، احسان حاج‌صفی، مهرداد اولادی و ميلاد زنيدپور کم و بيش ديرهنگام بود. از عليرضا حقيقی، دروازه بان جوان ولی با آتيه نيز در اين فرصت استفاده ای نشد.

تيم ملی ايران در دومين ديدار آماده سازی ‌اش در خاور دور، روز سه شنبه آينده در سئول به ديدار کره‌ جنوبی می رود.

بعد از شکست يک بر صفر سال پيش در چين به سرمربيگری افشين قطبی، ايران به دوازدهمين پيروزی در طول تاريخ مسابقه های رسمی و دوستانه دو تيم رسيد. تيم‌های ملی فوتبال ايران و چين تاکنون ۲۳ بار به مصاف هم رفته‌اند که شش بار به تساوی رسيده اند.
XS
SM
MD
LG