لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

آمريکا: ايران فرصت ديگری را برای اجرای تعهدات بين المللی خود از دست داد


راکتور تحقیقاتی تهران
راکتور تحقیقاتی تهران
فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه، با اشاره به ديدار نمایندگان اعضای شورای امنيت با منوچهر متکی درنيويورک گفته است ايران فرصتی ديگر برای اجرای تعهدات بين المللی خود در مورد برنامه هسته ایش از دست داد.

همزمان با تشديد تلاش کشورهای غربی برای اعمال دور چهارم تحريم ها عليه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز پنجشنبه نمايندگان ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد را در نيويورک به ضيافت شام دعوت کرده بود.


سفیر چین تنها عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد بود که در ضيافت شام آقای متکی شرکت کرد و چهار عضو ديگر از جمله آمریکا معاونان سفير را به اين ميهمانی فرستادند.

به گفته فيليپ کرولی نمايندگان آمريکا و ديگر کشورها در اين نشست با ایران نتوانستند اختلاف نظرها درباره پيشنهاد مبادله سوخت هسته ای را حل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا درباره اين نشست گفت: اين يک گفت وگوی صريح و حرفه ای بود.

فيليپ کرولی با اشاره به اين که اعضای شورای امنيت در اين نشست از ايران خواستند تا تعهدات بين المللی خود را اجراکند، گفت:چند عضو (شورای امنيت) از جمله آمريکا ايرادات و کاستی در رويکرد (هسته ای) ايران را برشمردند.

فيليپ کرولی اضافه کرده است: در اين نشست منوچهر متکی به پيشنهاد متقابل ايران برای راکتور تحقيقاتی تهران معطوف بود، پیشنهادی که منحرف شدن از پيشنهاد متعادل آژانس بين المللی انرژی اتمی محسوب می شود. ايران ابتدا با پیشنهاد آژانس موافقت کرد ولی سپس در ماه اکتبر آن را رد کرد.

براساس پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی در سال گذشته، ايران بخش اعظم اورنيوم غنی شده خود با عيار سه و نيم درصد را برای غنی سازی بيشتر به روسيه ارسال می کرد، آنگاه اورانيوم غنی شده با عيار بيست درصد به فرانسه ارسال شده و در انجا به ميله های سوختی موردنياز راکتور تحقيقاتی تهران بدل می شد.

فيليپ کرولی در ادامه درباره نشست روز پنجشنبه در نیویورک گفت:«اما ما اين را به مثابه فرصت از دست رفته ديگری از سوی ايران برای اجرای تعهدات بين المللی اش می دانیم».

در حالی آمريکا به همراه ديگر کشورهای غربی تلاش می کند که دور چهارم تحريم ها تصويب شود، چين به همراه برزيل، ترکيه و لبنان با تشديد تحريم های ايران مخالفت می کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از يران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواسته ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

به دليل کاربرد دوگانه اورانيوم غنی شده در سوخت هسته ای و همچنين سلاح اتمی، آمريکا و کشورهای غربی می گويند ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد است به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای دستيابد.

ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح اميز و در راستای تامين انرژی است.
XS
SM
MD
LG