لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

نماينده مجلس: بنزين توليد شده در ایران، سرطان‌زا است


عسگر جلاليان، عضو کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی، توليد بنزين در پالايشگاههای ايران را، غير استاندارد خوانده و گفته است که اين نحوه توليد بنزين، نه تنها هزينه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان زا است.

اين نماينده مجلس روز سه شنبه در مطلبی با عنوان «خودکفايی بنزين به چه قيمتی» در وب سايت خبر آنلاين، تصريح کرده است: «دولت برای بر طرف کردن کمبود بنزين بهتر است به جای تغيير غير کاربری غير معقول پالايشگاه های موجود به فکر سرمايه‌گذری در ساخت پالايشگاه ها باشد.»

پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی در خردادماه سال جاری، دولت آمريکا نيز تحريم های يکجانبه ای عليه ايران اعمال کرد که بخشی از آن شامل فروش فرآورده های نفتی به ايران می شود.

دولت ايران برای مقابله با اين تحريم ها تصميم گرفت با تغيير کاربری مجتمع های پتروشيمی از آنها برای توليد بنزين و رفع کمبودها استفاده کند.

دولت محمود احمدی نژاد پيشتر اعلام کرده بود که با تغيير کاربرد پالايشگاههای پتروشيمی برای توليد بنزين، به خودکفايی رسيده است. در همين زمينه ۲۰۴ نماينده مجلس ازعملکرد وزارت نفت قدرانی کرده اند.

عسگر جلاليان در مطلب خود نوشته است: «اگر با کمبود بنزين مواجه شويم به مردم فشار می‌آيد و با نارضايتی آنها مواجه خواهيم شد اما بحران نارضايتی مردم قابل مديريت و کنترل است و نهايتا باعصبانيت آن ها روبرو هستيم که خطرش کمتر از اين است اينکه مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهيم.»

اين عضو کميسيون انرژی مجلس همچنين گفته است: «بنزينی که در پالايشگاه ها به شکل غير استاندارد توليد مي شود سرطانزا است واگر اين بنزين سرطان‌زا در اختيار مردم قرار بگيرد مردم را به صورت حاد تری درگير می‌کند و هزينه تمام شده آن برای کشور نيز بالاتر است.»

به گفته عسگر جلاليان توضيحات مسئولان صنايع پتروشيمی در کميسيون انرژی مجلس درباره هزينه توليد اين بنزين و خطرات ناشی از آن برای انسان و محيط زيست، قانع کننده نبوده است.

عسگر جلاليان، نماينده مردم شهرستان های بندر دير، کنگان و جم در استان بوشهر، همچنين می گويد: «تماس فيزيکی و استشمام اين بنزين غير استاندارد موجب بيماری می شود و اين در شرايطی است که در مناطقی مثل حوزه انتخابيه من مردم به راحتی بنزين را جابه‌جا می‌کنند و به خاطر مصرف سوخت قايق‌ها آن‌را در منزل نگهداری می‌کنند.»

اقتصادی بودن توليد بنزين

اين نماينده مجلس با اين حال تاکيد می کند حتی در صورتی که نگرانی های بهداشتی در خصوص اين نوع بنزين مرتفع شود، توليد اين نوع بنزين باز صرفه اقتصادی ندارد.

ايران تا پيش از اعمال تحريم های فقط قادر به توليد روزانه ۴۴ ميليون ليتر بنزين بود که اين رقم تقريبا دو سوم نيازهای اين کشور را تامين می کرد و روزانه نيازمند ۲۰ ميليون ليتر بنزين وارداتی بود.
XS
SM
MD
LG