لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

وزیر نفت ایران از خودکفایی در تولید بنزین خبر داد


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی
مسعود ميرکاظمی، وزير نفت جمهوری اسلامی گفته که ايران در توليد بنزين مصرف داخلی کشور خودکفا شده و ديگر نيازی به واردات بنزين ندارد.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای ميرکاظمی روز سه شنبه گفت: « پيشتر تلاش ها برای افزايش توليد بنزين به سقف ۴۴ ميليون ليتر رسيده بود و هنوز به واردات ۲۰ ميليون ليتر نياز بود اما طی سه هفته گذشته، توليد بنزين افزايش يافته که روزانه ۶۶ و نيم ميليون ليتر رسيده است.»

به گفته آقای ميرکاظمی، مصرف بنزين در ايران روزانه ۶۴ ميليون ليتر است. پيشتر مقامات دولتی اعلام کرده بودند ظرف يک سال آينده، به خودکفايی در توليد بنزين خواهند رسيد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می گويد اين اعلام خودکفايی ايران در حالی است که پيشتر ميزان بنزين وارداتی ايران ۴۰ درصد معرفی شده بود که تهران نيازمند واردات آن بود.

ايران به رغم داشتن منابع غنی نفت خام، ظرفيت توليد پالايشگاهی پايينی دارد و پيشتر گزارش می شد فقط ۶۰ درصد از بنزين مصرف داخل را می تواند توليد کند و مابقی را بايد وارد کند.

پس از تصويب دور چهارم قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران، آمريکا هم تحريم های يکجانبه ای را به اجرا گذاشت که در آن فروش بنزين به ايران را ممنوع کرد و گفت شرکت هايی که به ايران بنزين بفروشند، از بازار آمريکا کنار گذاشته خواهند شد.

پيش از تصويب نهايی اين تحريم ها از سوی دولت آمريکا، شرکت های بزرگ نفتی مانند «رويال داچ شل»، «ويتول» و «توتال» فروش بنزين به ايران را متوقف کرده بودند. خبرگزاری فرانسه می گويد پس از توقف فروش بنزين از سوی شرکت های غربی، شرکت های چينی و ترکيه تهيه بنزين ايران را به عهده گرفتند.

وزير نفت جمهوری اسلامی گفته است:«با احتساب ۶۶ ميليون ليتر توليد بنزين فعلی، با اضافه شدن طرح های بنزين‌سازی و توسعه‌ای توليد بنزين کشور به بيش از ۹۲ ميليون ليتر در روز افزايش می يابد.»

وی افزود:«همچنين شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی قصد دارد تا پايان برنامه پنجم توليد بنزين کشور به ۱۱۰ تا ۱۱۵ ميليون ليتر و در برنامه ششم به ۲۰۰ ميليون ليتر در روز افزايش دهد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، برای ساخت و تکميل طرح های در دست اجرا و جديد پالايشگاه های نفت کشور به ۴۶ و نيم ميليارد دلار اعتبار و منابع مالی نياز بوده که در برنامه چهارم توسعه حدود ۸.۲ ميليارد دلار از اين منابع جذب شده است.

گفتنی است محورهايی که وزير نفت در قالب برنامه پنجم به آن اشاره کرده، جزو برنامه پنجم توسعه ای است که بايد از سال ۸۹ اجرا می شد اما دولت آن را دی ماه سال ۸۸ به مجلس ارائه کرد و در آخرين موضع گيری، دولت خواهان استرداد برنامه پنجم از سوی مجلس شده است.
XS
SM
MD
LG