لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

استقبال مجلس ايران از گفت وگو با نانسی پلوسی


نایب رییس مجلس و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی ایران از گفت وگو با نانسی پلوسی استقبال کردند.
نایب رییس مجلس و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی ایران از گفت وگو با نانسی پلوسی استقبال کردند.

محمد نبی رودکی نايب رييس کميسيون امنيت ملی می گويد مجلس شورای اسلامی ايران آماده گفت وگو با نانسی پلوسی رييس مجلس نمايندگان آمريکا است.


محمد نبی رودکی نماينده شيراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه اين ابراز آمادگی به معنای برقراری رابطه سياسی با دولت آمريکا نيست، می افزايد:« گفت‌وگوی پارلمانی می‌تواند موضوع و مشکلات فيمابين را مورد بحث و بررسی قرار دهد و ملت‌های ايران و اروپا و آمريکا را به‌ هم نزديک‌تر کند. همچنين بحث‌های هسته‌ايی صلح‌آميز ايران می‌تواند در اين گفت‌وگو مورد توجه قرار گيرد».


تام لنتوس دموکرات، رييس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان، در يک کنفرانس مطبوعاتی به همراه نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفته بود آماده است تا به ايران سفر کرده و با مقام های ايران مذاکره کند.


گفت‌وگوی پارلمانی می‌تواند موضوع و مشکلات فيمابين را مورد بحث و بررسی قرار دهد و ملت‌های ايران و اروپا و آمريکا را به‌ هم نزديک‌تر کند. همچنين بحث‌های هسته‌ايی صلح‌آميز ايران می‌تواند در اين گفت‌وگو مورد توجه قرار گيرد
محمد نبی رودکی
نايب رييس کميسيون امنيت ملی

به گزارش خبرگزاری فارس آقای رودکی می گويد: «آنها(آمريکا و اروپا) بايد به ايران هسته‌ای در کنار ساير کشورهای هسته‌ای احترام بگذارند تا اين احترام باب جديد گفت‌وگو بين پارلمان های ايران و آنها را باز گشايد».


محمد جواد باهنر نايب رييس مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال از سفر خانم پلوسی به تهران برای گفت وگو با مقام های ايران به سايت آفتاب گفته بود :«مواضع نمايندگان کنگره و وکلای مجلس آمريکا با مواضع حکومت جرج بوش متفاوت است و به نظر من اگر اين سفر با هدف شنيدن دلايل و صحبت‌های ما باشد مشکلی ندارد و می‌توان از آن استقبال کرد.


کاخ سفيد آمريکا روز چهارشنبه اظهار تمايل يک نماينده کنگره آمريکا برای سفر به ايران را برای رهبران دمکرات کنگره « غير سازنده و غير مفيد» ارزيابی کرد.


انتقاد کاخ سفيد آمريکا پس از آن مطرح شد که تام لنتوس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا به خبرنگاران گفته بود که وی ده سال است تلاش می کند تا با گرفتن ويزا به ايران سفر و با رهبران جمهوری اسلامی ملاقات کند.


در واکنش به اظهار نظر کاخ سفيد، آقای لنتوس در پاسخ گفت که حتی اگر کاخ سفيد بخواهد، اعضای کنگره آمريکا گياه گلخانه ای نيستند.


وی در بيانيه ای گفت:« نمايندگان کنگره نياز دارند تا اطلاعات دست اولی درباره موضوعات بحث انگيز به دست آورند، زيرا همچنان که متاسفانه تاکنون ديده ايم، نمی توانيم به دولت که بايد اطلاعات دقيق و مستند به ما ارائه کند اعتماد کنيم.»


تام لنتوس روز سه شنبه گفته بود:« من آماده سفر به ايران هستم و فکر می کنم که رييس مجلس نمايندگان آمريکا نيز تمايل دارد چنين سفری را انجام دهد.»


اما به رغم سخنان آقای لنتوس ، يک سخنگوی نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفت که وی قصدی برای سفر به ايران نداشته است.


XS
SM
MD
LG