لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

رقابت ايران و ژاپن بر سر کرسی غيردائم شورای امنيت


در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز جمعه يک کانديدا از قاره آسيا قادر خواهد بود تا با کسب دو سوم آرا ۱۹۲ کشور به عضويت غير دائم شورای امنيت درآيد.
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز جمعه يک کانديدا از قاره آسيا قادر خواهد بود تا با کسب دو سوم آرا ۱۹۲ کشور به عضويت غير دائم شورای امنيت درآيد.

ايران روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت با ژاپن رقابت خواهد کرد.


در نشست مجمع عمومی، ایران، اتريش، ژاپن، مکزيک، اوگاندا، ترکيه و ايسلند برای کسب پنج کرسی غير دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد رقابت خواهند کرد.


دوره عضویت ايتاليا، اندونزی، بلژيک، پاناما و آفريقای جنوبی به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۳۱ دسامبر به پايان می رسد.


ايران و ژاپن برای کسب يک کرسی آسيا که هم اکنون در اختیاراندونزی است، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.


اتريش، ترکيه و ايسلند برای کسب دو کرسی اروپای غربی و مناطق ديگر که شامل استراليا و نيوزيلند است، رقابت می کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از پنج عضو دائم و ده عضو غير دائم تشکيل شده است. روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا، پنچ عضو دائم شورای امنيت و دارای حق وتو هستند. ده عضو غير دائم برای دوره دو ساله ای انتخاب می شوند.


در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز جمعه يک کانديدا از قاره آسيا قادر خواهد بود تا با کسب دو سوم آرا از مجموع ۱۹۲ کشور به عضويت غير دائم شواری امنيت درآيد


  • ژاپن تاکنون ۹ بار به عضويت غير دائم شورای امنيت سازمان ملل در آمده و اين در حالی است که ايران پيش از اين تنها يکبار در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ ميلادی در شورای امنيت حضور داشته است.

بر پايه ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، مصوبات شورای امنيت نيازمند رای مثبت ۹ عضو است. البته پنج عضو دائم شورا که دارای حق وتو هستند، می توانند تصميم های آن را وتو کنند.


به گزارش خبرگزاری «آسوشيتد پرس»، پيش بينی می شود که ايران شانسی برای رقابت با ژاپن نداشته باشد و بسياری براين باورند که ژاپن به راحتی به عنوان نماينده آسيا انتخاب خواهد شد.


ژاپن تاکنون ۹ بار به عضويت غير دائم شورای امنيت سازمان ملل در آمده و اين در حالی است که ايران پيش از اين تنها يک بار در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ ميلادی در شورای امنيت به عنوان عضو غير دايم حضور داشته است.


در همین زمینه، ژانگ يسوئی، سفير چين در سازمان ملل متحد، که کشورش هم اکنون رياست دوره ای شورای امنيت را بر عهده دارد، پيشتر از کشورهای آسيايی خواسته بود که از ايجاد رقابت ميان ايران و ژاپن برای نمايندگی اين قاره پرهيز کنند.


«دلخوری ايران از ژاپن»


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی روز جمعه يکی از دو کشور ايران و يا ژاپن را به عنوان عضو غير دائم شورای امنيت انتخاب خواهد کرد که پيشتر عباس عراقچی، سفير ايران در ژاپن، گفته بود: «جمهوری اسلامی ايران بسيار زودتر از ژاپن داوطلبی خود را اعلام کرده بود و از ژاپن چنين انتظاری نمی‌رفت. در عرف مناسبات دوستی بين کشورها و توافقات بين آنها معمولاً کشورها نوبت را رعايت می‌کنند و ما اين دلخوری را از ژاپنی‌ها داريم.»


ايران دومين درخواست عضويت خود برای عضويت غير دائم در شورای امنيت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۰۹ -۲۰۱۰ را در سال ۱۹۹۶ ارائه کرده است.


در همين حال، آقای عراقچی از تلاش کشورهای غربی برای رای ندادن به ايران خبر داده بود.


تحليگران بر اين باورند با توجه به پرونده جمهوری اسلامی در شورای امنيت، حضور ايران در اين شورا برای دولتمردان اين کشور مهم تلقی می شود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون پنج قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران تصويب کرده و از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکنون با سرپيچی از اين خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است


XS
SM
MD
LG