لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

آمريکا: احتمال مذاکره رايس و متکی منتفی نيست


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز جمعه ۲۰ آوريل گفت ملاقات و مذاکره احتمالی وزيران امورخارجه امريکا و ايران در شرم الشيخ منتفی نيست.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز جمعه ۲۰ آوريل گفت ملاقات و مذاکره احتمالی وزيران امورخارجه امريکا و ايران در شرم الشيخ منتفی نيست.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز جمعه ۲۰ آوريل گفت ملاقات و مذاکره احتمالی وزيران امورخارجه آمريکا و ايران در شرم الشيخ منتفی نيست.


کنفرانس بين المللی درباره عراق، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی و بازگشت ثبات به اين کشور با حضور کشورهای همسايه عراق و پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است از ۱ تا ۴ ماه مه در شهر شرم الشيخ مصربرگزار شود.


کنفرانس بين المللی درباره عراق، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی و بازگشت ثبات به اين کشور با حضور کشورهای همسايه عراق و پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است از ۱ تا ۴ ماه مه در شهر شرم الشيخ مصربرگزار شود

معاون وزير امور خارجه ايران در کنفرانس مقدماتی کشورهای همسايه عراق در ماه مارس در بغداد شرکت کرد. سفير آمريکا در عراق در جريان اين کنفرانس اعلام کرده بود که با نماينده ايران درباره عراق رودرو گفت وگو کرده است.


آقای مک کورمک در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان ملاقات بين وزيران امورخارجه آمريکا و ايران وجود دارد، گفت کانداليزا رايس، به عنوان وزير امور خارجه آمريکا از اين توانايی برخوردار است که تشخيص دهد چگونه از هر فرصتی استفاده کند.


از سوی ديگر منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، پیشتردر اين باره گفته بود «اين موضوع منتفی است و فعلا چنين برنامه‌يی در دستور کار ما نيست».


ايران نارضايتی خود را از انتخاب شهر شرم‌الشيخ مصر به عنوان محل برگزاری کنفرانس وزيران امورخارجه کشورهای همسايه عراق و اعضای شورای امنيت اعلام کرده است.


وزير امورخارجه ايران گفته بود اخيرا اعلام شد که قرار است اجلاس گسترده ‌ای برگزار شود که خلاف توافقات قبلی است؛ چرا که قرار بود اجلاس همسايگان عراق برگزار شود.»


ايران تاکنون به صراحت درباره شرکت و يا شرکت نکردن در کنفرانس بين المللی امنيت و ثبات عراق سخن نگفته است.


ابتدا قرار بود اين اجلاس در استانبول ترکيه در اوايل ماه آوريل برگزار شود ولی آقای زيباری گفت مقام های عراقی تصميم گرفته اند اين اجلاس در مصر برگزار شود.


اگر چه نوری المالکی، نخست وزير عراق، خواستار برگزاری اجلاس در ماه مه در بغداد شده بود ولی بسياری از کشورها نگران امنيت وزيران بودند.


XS
SM
MD
LG