لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

هشدار ايران به عربستان درباره عمليات نظامی در مرز با يمن


حسن فيروز آبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران
حسن فيروز آبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران
رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز سه شنبه به عربستان سعودی هشدار داد که عمليات نظامی اين کشور عليه شورشيان شيعه يمن «سر آغاز تروريسم دولتی» است و اين اقدام برای منطقه خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن فيروز آبادی همچنين تصريح کرده است که اقدامات دولت يمن و عربستان سعودی باعث گسترش درگيری و خشونت در سراسر منطقه خواهد شد.

سرلشکر فيروز آبادی در اين زمينه گفته است: «مسولان و دلسوزان جوامع عربی، به ويژه يمن و عربستان بايد بدانند باز گذاشتن دست وهابيان در کشتار شيعيان در يمن تنها به اين کشور محدود نخواهد شد و مشابه آنچه در افغانستان و پاکستان رخ می‌دهد، نخست بر سر حاميان تروريسم وهابی و پس از آن دير يا زود دامنگير همه مسلمانان جهان خواهد شد. »

در گيری نيروهای دولتی يمن و شورشيان شيعه زيدی موسوم «الحوثی»، طی پنج سال گذشته در جريان بوده است، اما اين رويارويی و خشونت ها در ماه های اخير تشديد شده است.

پس از آنکه یک مرزبان عربستان در نتیجه حملات شورشیان الحوثی کشته شد، ارتش عربستان سعودی از دو هفته پيش دست به عمليات نظامی عليه مواضع شورشيان شيعه در امتداد نقاط مرزی اين کشور با يمن زده است.

سرلشکر فيروز آبادی همچنين گفته است: «اقدامات نظامی که هم‌اکنون در منطقه صعده يمن، به يک رزمايش مقدماتی برای آمادگی‌های بيشتر جهت حمله به ساير مسلمانان تبديل شده است، فتنه بزرگی است که خاموش کردن آن نياز به هوشمندی و سرعت عمل بسيار زيادی دارد.»

کارشناسان مسائل منطقه خاورميانه می گويند: يمن به عرصه رويارويی غير مستقيم ايران و عربستان بدل شده است. رويارويی که پيشتر نمونه هايی از آن در لبنان و عراق ديده شده است.

يک مقام محلی استان حجه يمن ماه گذشته از توقيف «يک کشتی ايرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشيان شيعه شمال اين کشور ارسال شده بود» خبر داده بود.

اين در حالی است که علی عبدالله صالح ، رييس جمهوری يمن، برخی از چهره های مذهبی در ايران را متهم به حمايت مالی از شيعيان «الحوثی» کرده است. در همين زمينه مقامات يمنی می گويند رسانه های ايران از شورشيان حمايت می کنند.

ايران با رد اين ادعا ها از دولت يمن خواسته است تا بحران موجود را از طريق مذاکره حل و فصل کند.

شورشيان شيعه «حوثی» زيدی خواهان حاکميت امامی های زيدی در منطقه خود هستند. مرکز شورشيان شيعه «الحوثی» در استان صعده در شمال يمن و هم مرز با عربستان سعودی است.

شورشيان شيعه «حوثی» دولت يمن را به ناديده گرفتن حقوق دينی، اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه خود متهم می کنند.
XS
SM
MD
LG