لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

کشتی آزاد قهرمانی جهان : پديده ۱۸ ساله کوبايی، طلسم ايران را دهساله کرد


مسابقه حسن رحيمی با فرانک مارکز از کوبا منبع : سايت فدراسيون کشتی ايران
مسابقه حسن رحيمی با فرانک مارکز از کوبا منبع : سايت فدراسيون کشتی ايران
با حذف حسن رحيمی از رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان، طلسم ناکامی وزن اول ايران، دهساله شد. آخرين باری که ايران در اين وزن به مدال جهانی دست يافت، توسط بابک نورزاد در مسابقات جهانی ۲۰۰۱ صوفيا بود.

در آغاز مسابقات کشتی آزاد جهانی ۲۰۱۰ به ميزبانی مسکو، حسن رحيمی پس از پيروزی ۲-۰ مقابل آدريان ماريوس هايدوک از لهستان، به مصاف گوچاشويلی از گرجستان رفت و او را هم ۳-۱ از پيش رو برداشت.

رحيمی که مدتی قبل در مسابقات ارتش های جهان به ميزبانی فنلاند طلا گرفته بود، در گام سوم مقابل فرانک مارکز از کوبا ايستاد.

پديده ۱۸ ساله کوبايی ها ۳-۰ بر حسن رحيمی غلبه کرد. نماينده ايران، پارسال هم حسن رحيمی بود که در هرنينگ، به مقام دهم رسيد.

مارکز کوبايی اولين پديده کم سن و سال کشتی ازاد اين کشور نيست. از دهه ۹۰ ميلادی تاکنون، آلکسيس ويلا، آلدو مارتينز، ويلفردو گارسيا و رنه مونترو هر بار بی آن که کسی بشناسدشان، با سنی کمتر از ۲۰ سال به مسابقات جهانی آمدند و روی سکوی قهرمانی جهان ايستادند.

فرانک مارکز که قبل از غلبه بر رحيمی مقابل نمايندگان انگلستان و اوکراين هم به پيروزی رسيده بود، برای راهيابی به فينال در يک ديدار نفسگير، با نتيجه ۲-۰ مغلوب ويکتور لبدوف از روسيه شد. او حالا برای کسب مدال برنز بايد با کيم هيو ساب از کره جنوبی روبرو شود.

۱۰ سال ناکامی در وزن اول

کشتی آزاد ايران پس از نايب قهرمانی نورزاد در مسابقات جهانی صوفيا، هرگز در ۵۵ کيلوگرم به مدال جهانی و المپيک دست پيدا نکرد که شرح آن در زير آمده است.

۲۰۰۲ تهران: بابک نورزاد مغلوب رنه مونترو پديده کوبايی شد. مونترو تمام کشتی ها را برد و طلا گرفت.
۲۰۰۳ نيويورک: محمد اصلانی به گنادی تولبه آ از مولداوی و الکساندر زاخاروک (اوکراين) باخت و در پايان به مقام چهارم رسيد.
المپيک ۲۰۰۴ آتن: بابک نورزاد ۶-۰ مغلوب ناران باتار از مغولستان شد.
۲۰۰۵ بوداپست: تقی داداشی مقابل رادوسلاو وليکوف از بلغارستان و گنادی تولبه آ (مولداوی) شکست خورد.
۲۰۰۶ گوانگ ژو: تقی داداشی ۵-۱ مغلوب ساموئل هنسون از امريکا شد.
۲۰۰۷ باکو: تقی داداشی برای سومين سال پياپی عضو تيم ملی بود و به رغم پيروزی مقابل هنری سودو از امريکا، مقابل رضوان گاژيف از بلاروس شکست خورد تا باز هم حذف شود.
المپيک ۲۰۰۸ پکن: عباس دباغی ۷-۰ مغلوب بسيک کودوخوف از روسيه شد.
۲۰۰۹ هرنينگ: حسن رحيمی ۷-۳ مغلوب رضوان گاژيف از بلاروس شد.
۲۰۱۰ مسکو: حسن رحيمی ۳-۰ مغلوب فرانک مارکز از کوبا شد.

ادامه رقابت ها

امروز جمعه مراسم وزن کشی اوزان ۶۰ ،۸۴ و۹۶ کيلوگرم کشتی آزاد برگزار می شود و مرادمحمدی کاپيتان تيم ملی به اتفاق احسان لشکری و عرفان اميری حريفان خود را خواهند شناخت.

فردا شنبه در دومين روز از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان، مراد محمدی برای ششمين سال پياپی برای تيم ملی ايران در مسابقات جهانی روی تشک خواهد رفت. او طی اين مدت يک مدال طلای جهان، يک برنز جهانی و يک برنز المپيک کسب کرده.

احسان لشکری دارنده دو مدال طلای آسيا برای نخستين بار است که در مسابقات جهانی روی تشک می رود.

عرفان اميری در آخرين روزهای تمرينات تيم ملی، جايگزين رضا يزدانی شد که به خاطر نرفتن به تئاتر، توسط غلامرضا محمدی و محسن کاوه از اردوی تيم ملی اخراج شده بود.
XS
SM
MD
LG