لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

حذف جايگاه تاريخی ايران در فدراسيون جهانی کشتی


دکتر توکل و رافائل مارتینتی رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی
دکتر توکل و رافائل مارتینتی رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی
مسابقات جهانی ۲۰۱۰ کشتی آزاد و فرنگی در مسکو، با يک شکست بزرگ برای ورزش ملی ايران آغاز شد. شکستی که اين بار نه روی دايره طلايی بلکه در کنگره جهانی فيلا رقم خورد.

دکتر محمد توکل تنها نماينده ايران در فدراسيون جهانی کشتی، در انتخابات هيات رئيسه فيلا رای نياورد. خانم روديکا ياکشی از ترکيه، ناميک علی يف از آذربايجان و تئودوريس هاماکوس از يونان اعضای جديد هيات رئيسه فيلا هستند.

ايران در شرايطی بدون کرسی مانده است که در فهرست اين هيات، نام فرانسيسکو لوپز از گواتمالا نيز ديده می‌شود. دو نماينده از مراکش و پالائو هم در فهرست اعضای علی البدل هيات رئيسه هستند.

نگاهی به تاريخ

کشتی ايران غير از سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی، هرگز در ارگان جهانی اين رشته ورزشی بدون نماينده نبوده است. ماجرای سال‌های نخست دهه ۸۰ ميلادی نيز نه به خاطر رای، که علتی «انقلابی» داشت.

مصطفی داودی کارمند آموزش و پرورش که توسط همکار سابقش محمدعلی رجايی به سمت رياست سازمان تربيت بدنی گمارده شده بود، با ارسال نامه‌ای به نهادهای بين‌المللی ورزشی، کرسی‌های متعلق به ايران که قبل از انقلاب کسب شده بود را غيرقانونی اعلام کرد.

به اين ترتيب، محمد توکل از سمت رياست کنفدراسيون کشتی آسيا و عضويت در هيات رئيسه فيلا کنار گذاشته شد. داودی خودش را نامزد آن دو پست از دست رفته کرد و در هر دو نيز شکست خورد! نکته حيرت‌انگيز اين جا بود که در اوج جنگ ايران و عراق، اين اسماعيل حقی از عراق بود که در رقابت با داودی، رياست کنفدراسيون کشتی آسيا را نصيب خود کرد.

از سرهنگ محمد دفتری در دهه ۵۰ ميلادی تاکنون، غير از همان مقطعی که دستگاه ورزش در دولت رجايی مسبب حذف کرسی ايران شد، ايران هميشه نمايندگانی در فدراسيون جهانی کشتی داشته است.

پس از درگذشت پروفسور امير حميدی عضو کميته فنی فيلا، دکتر محمد توکل تنها نماينده ايران در عالی‌ترين نهاد بين‌المللی کشتی بود که او نيز در انتخابات مسکو شکست خورد.

اين در حالی است که در کنفدراسيون کشتی آسيا هم حتی کشورهايی مثل قطر با حضور افرادی مثل جمال الشهرانی، جايگاه مستحکم تری نسبت به ايران دارند.

ديدگاه کارشناسان

منتقدان و کارشناسان کشتی، حذف دکتر توکل را فاجعه تلقی نمی‌کنند. زيرا به باور آنها، توکل طی چند سال اخير عملاَ حذف شده تلقی می‌شد و نفوذی در تصميم سازی‌های کلان فيلا نداشت.

اين گروه از منتقدان طی پنج سال گذشته بارها هشدار دادند که ايران اگر خواستار حفظ اين يگانه کرسی باقی مانده است، بايد يکی از نخبگان کشتی ايران که اعتبار جهانی دارند، مثل برادران خادم يا عليرضا دبير را به فيلا معرفی کند.

همچنين سازمان تربيت بدنی و کميته ملی المپيک هم بايد با مقامات فيلا و رئيس ان يعنی رافائل مارتينتی از سوئيس رايزنی‌های برنامه‌ريزی شده و هدفمندی را آغاز کنند.

اما در عمل، نخبگان کشتی ايران بيرون گود ماندند و مقامات سازمان تربيت بدنی و کميته ملی المپيک هم تماشای مسابقات المپيک زمستانی، افتتاحيه المپيک تابستانی و جام جهانی فوتبال در آفريقای جنوبی را به تلاش برای حفظ کرسی از دست رفته، ترجيح دادند.
XS
SM
MD
LG