لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

بیانیه جمعی از«فعالان مخالف جنگ» در محکومیت حمله به سفارت بریتانیا


سفارت بریتانیا درتهران
سفارت بریتانیا درتهران
بيش از ۲۳۱ نفر از فعالان مخالف جنگ در بيانيه ای حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم کرده و بر ضرورت فوری تنش زدايی در بحران هسته ای جمهوری اسلامی تاکيد کرده اند.

در اين بيانيه آمده است:« تنش‌آفرينی‌های بين‌المللی نظام جمهوری‌اسلامی وارد مرحله‌ای بسيار خطرناک شده است. حکومت نه تنها گام موثری در جهت رفع ابهامات روزافزون در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش برنداشته، که به سياست‌های ماجراجويانه خود نيز افزوده است. حمله سازمان يافته به سفارت بريتانيا، انزوای بيشتر بين‌المللی و تشديد تحريم‌ها به عنوان پيامدهای آن، گام بلندی برای کشيدن مردم ايران به جنگی ناخواسته است.»

در ادامه نويسندگان اين بيانيه گفته اند:« ما به عنوان فعالان مخالف جنگ، برای اين تنش‌آفرينی‌های روزافزون و آينده ميهن‌مان بيمناکيم و خروج از وضعيت خطرناک فعلی را ضروری می‌دانيم. نيروهايی که به حريم ديپلماتيک کشور بريتانيا تجاوز کرده‌‌اند،‌ سال‌هاست که به حريم شهروندی مردم ايران تجاوز می‌کنند.»

نويسندگان بيانيه می گويند در صورتی که حکومت ايران عاملان و مسسببان حمله به سفارت بريتانيا را مورد تعقيب قضايی قرار ندهد، خود «مسئول و شريک سازماندهی اين تهاجم خطرناک هستند.»

روز سه شنبه هفته گذشته تظاهرکنندگانی که رسانه دولتی ايران از آنها باعنوان «دانشجو» يا «دانشجويان بسيجی» يا می کنند، به سفارت بريتانيا درخيابان فردوسی حمله کرده و وارد ساختمان اين سفارتخانه شدند و ضمن پايين کشيدن پرچم اين کشور، خسارت هايی به ساختمان اين سفارتخانه وارد کردند.

به دنبال اين حمله بريتانيا کليه کارکنان سفارت خود درتهران را خارج کرد و سفارت ايران درلندن را تعطيل کرد.

در بخشی ديگری از اين نامه تاکيد شده است:« ما ضمن تاکيد بر حق ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای ، با هر تلاشی برای دست يابی به قابليت توليد جنگ افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی مخالف هستيم و آن را خلاف منافع و اولويت های ملی و صلح جهانی می‌دانيم.»

علی افشاری، ،عبدالعلی بازرگان ،احمد باطبی ،حسين باقرزاده، نيره توحيدی ،فريدون خاوند، ،يوسف عزيزی بنی طرف، کاظم علمداری، مهرانگيز کار ،عباس معروفی و حسن يوسفی اشکوری از جمله امضا کنندگان اين نامه هستند.

نويسندگان اين نامه همچنين گفته اند:« ما جامعه جهانی و به خصوص کشور‌های غربی را نيز به خويشتن‌داری، رعايت حقوق مردم ايران و اجتناب از جنگ فرا می‌خوانيم. هرگونه اقدام نسنجيده، تهديد های تحريک کننده و حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ،خسارات غيرقابل جبرانی را به آب و خاک ايران وارد می کند که تا سال ها آلودگی آن مردم ما را رنجور خواهد کرد و به ديدگاه مبتنی بر رابطه خصمانه با غرب دامن خواهد زد.»

دراين نامه تصريح شده است: «در شرايطی که اقتدارگرايان حاکم با اين گونه اقدامها به سوی جنگ و مقابله با جهان و ويرانی ايران حرکت می کنند، تنها قدرت مردم است که می تواند از طريق مخالفت فعال با ماجراجويی هسته ای مانع حرکات و تصميمات لجام گسيخته حکومت شود.»
XS
SM
MD
LG