لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

«تعطیلی مدارس خارجی در ايران پس از حمله به سفارت بريتانيا»


نمایی از حمله مهاجمان به سفارت بریتانیا در تهران.
نمایی از حمله مهاجمان به سفارت بریتانیا در تهران.
يک هفته پس از حمله به سفارت بريتانيا در ايران، گزارش های رسيده حاکی است که مدارس خارجی در تهران بسته و عده ای از معلمان خارجی نیز از کشور خارج شده اند. وزير امور خارجه ايران نيز در تازه ترين موضعگيری خود گفته است که حمله به سفارت مورد تاييد ما نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از پيامدهای حمله به سفارت بريتانيا و مجتمع مسکونی باغ قلهک، بسته شدن تعدادی از مدارس بين المللی درتهران بود.

بر اساس اين گزارش، مدرسه فرانسوی که در محوطه باغ قلهک در تهران قرار دارد در همان روز حمله بسته شد. به نوشته رويترز، دانش آموزان اين مدرسه هنگام حمله به سفارت در کلاس های درس بودند.

مدرسه آلمانی هم که در نزديکی سفارت بريتانيا قرار دارد خسارت هايی ديده و شيشه های آن شکسته است.

اما مديران مدرسه انگليسی ها دانش آموزان را در همان دقايق اوليه حمله به خانه های شان فرستادند و آسيبی به آنان نرسيده است.

بر اساس گزارش های منتشره، اين سه مدرسه بين المللی در تهران همچنان تعطيل هستند و صدها دانش آموز خارجی و ايرانی در وسط سال تحصيلی خانه نشين شده اند.

رويترز می افزايد: گفته می شود بسياری از معلمان خارجی و خانواده های شان هم بعد از اين حمله، ايران را ترک کرده اند.

مدرسه فرانسوی که بيش از ۲۵۰ دانش آموز دارد احتمالا هفته آينده کلاس های خود را از سر می گيرد ولی مدرسه انگليسی ها دستکم تا پايان سال جاری ميلادی بسته خواهد ماند.

حمله به سفارت بريتانيا به بسته شدن کامل آن و خروج تمامی ديپلمات ها و کادر سفارت بريتانيا از ايران منجر شد. فرانسه نيز تعداد ديپلمات های خود در تهران را کاهش داده و شماری از کشورهای اروپايی سفرای خود در تهران را برای رايزنی احضار کرده اند.

این حمله با واکنش های شدید بین المللی روبرو شد و شورای امنیت سازمان ملل آن را محکوم کرد. در واکنش به این حمله، بریتانیا سفارت خود را در تهران بست و از ایران خواست تا سفارتش در لندن را تعطیل کند.

در همين حال، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران که برای شرکت در نشست بن به آلمان سفر کرده است در ديدار با دبيرکل سازمان ملل، درباره حمله به سفارت بريتانيا گفته است که «اين مسئله قابل پيش بينی نبوده است.»

وی همچنين در ديدار با همتای سوئدی خود اظهار داشت: «اين حمله قابل پيش‌ بينی نبوده و مورد تاييد هم نيست و تلاش داريم تا از اين گونه وقايع جلوگيری کنيم.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، نيز در اين ديدار گفته است که حمله به سفارت بريتانيا، «موجب نگرانی شديد کشورهای اروپايی و ديپلمات‌های خارجی در تهران» شده است.

در همين حال، خبرگزاری رويترز گزارش داده است که خروج اتباع خارجی از ايران گروهی از ساکنان تهران را نگران کرده است.

يکی از ساکنان تهران به اين خبرگزاری گفته است که «خارجی های زيادی ايران را ترک می کنند و من نگران حمله نظامی هستم، ما هم مثل عراق خواهيم شد.»

يکی از کارمندان دولت هم گفته است: «به ما حمله خواهد شد، من اين را احساس می کنم، می خواهم پولم را از بانک بيرون بکشم تا در صورت حمله پول نقد دستمان باشد.»

اين کارمند دولت افزوده است که او و دوستان اش مواد غذايی در خانه های شان ذخيره کرده اند.

نگرانی از حمله به تاسيات هسته ای ايران در چند ماه اخير و با اظهارات مقامات اسرائيلی شدت گرفته است ولی آمريکا و کشورهای غربی همچنان بر حل مسالمت آميز بحران هسته ای ايران تاکيد می کنند.
XS
SM
MD
LG