لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

عطاء‌الله جنگوک، نوازنده تار و پژوهشگر موسيقی در گذشت


عطاء‌الله جنگوک، نوازنده تار و پژوهشگر موسيقی محلی ايران، روز چهارشنبه بر اثر سکته قلبی در سن ۶۲ سالگی در يکی از بيمارستانهای تهران در گذشت.

عطاء الله جنگوک روز جمعه گذشته در اثر سکته به يکی از بيمارستان های تهران منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، اما تلاش های پزشکان نتيجه ای در پی نداشت.

عطاء‌الله جنگوک در سال ۱۳۲۷ در شهر لار متولد شد و از شاگردان‌محمدحسن عذّاری، علی‌اکبر شهنازی وغلامحسين بيگجه‌خانی است.او فارغ‌التحصيل رشته‌ موسيقی از دانشکده‌ هنرهای زيبا تهران بود و سابقه‌ طولانی در تدريس موسيقی در مراکز آموزشی در کارنامه خود داشت.

آلبوم مال کنون با استقبال فراوان روبه روشد و توفیق باور نکردنی این آلبوم هنوز هم زبان زد علاقمندان موسیقی بختیاری است
عطاءالله جنگوک در ادامه فعاليت های هنری خود به «مرکز حفظ و اشاعه موسيقی» پيوست. اين مرکز پيشتر در اواخر دهه ۱۳۴۰ به همت داريوش صفوت شکل گرفته بود و وی با گرد آوردن برخی از استادان به نام موسيقی ايرانی چون نور علی خان برومند، سعيد هرمزی، عبدالله خوان دوامی، و محمود کريمی توانست گروهی از هنرجويان نخبه را پرورش و تحويل جامعه موسيقی بدهد.

تعدادی از دانشجويان موسيقی ان زمان، از جمله محمدرضا لطفی، علی اکبر شکارچی، حسين عليزاده، داود گنجه ای و داريوش طلايی با اين مرکز همکاری می کردند

عطاءالله جنگوک پس از انقلاب علاوه بر تدريس تار و سه تار ، در تهيه ترانه ها انقلابی نيز مشارکت داشت. می توان به آلبوم «خونين شهر» علی اکبر شکارچی در اين زمينه اشاره کرد.

عطاءالله جنگوک در آغاز دهه ۱۳۶۰ پژوهش درباره موسيقی محلی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۶۲ اثر « پر‌ستاره» در موسيقی محلی فارس را منتشر کرد.

وی سپس دو اثر در موسيقی بختياری منتشر کرد. ابتدا در سال ۱۳۶۵ آلبوم « مال کنون» با صدای مسعود بختياری منتشر شد که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

دومين کار عطاء الله جنگوک در موسيقی بختياری آلبوم «هی جار»با صدای مسعود بختياری بود.

عطاء‌الله جنگوک آثاری مکتوبی چون «سوز و ساز» و «گشايش» و بازنويسی کتاب‌های موسيقی تار و سه تار هنرستان را منتشر کرده است.

«نوروز» تکنوازی سه‌تار و «سرو ماه» تصنيف‌های شيدا ، و «يار کديم» در موسيقی جنوب از ديگر آثار اين استاد موسيقی ايران هستند که می توان به آنها اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG