لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

حمله انتحاری در عراق ۱۱۰ کشته برجای گذاشت


به گفته پلیس محلی آمار تعداد کشته شدگان و مجروحان در حال افزایش است
به گفته پلیس محلی آمار تعداد کشته شدگان و مجروحان در حال افزایش است

پليس عراق روز شنبه هفتم ژوئيه اعلام کرد که دست کم ۱۱۰ نفر بر اثر انفجار کاميون انتحاری در بازار يک شهر شيعه نشين در شمال عراق کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در مرگبار ترين حمله انتحاری در سال جاری مسيحی که دريک بازار شلوغ در روستای آمریلی در نزديکی شهر «طوز خورماتو» در جنوب شهر نفت خيز کرکوک رخ داد، بيش از ۲۸۰ نفر نيز زخمی شده اند.


به گفته سرهنگ عباس محمد امين، رييس پليس شهر «طوز خرماتو»، آمار کشته شدگان و مجروحان اين انفجار، که ده ها خانه و مغازه را با خاک يکسان کرد، در حال افزايش است.


آقای محمد امين گفت هم اکنون در حال جستجو و خارج کردن اجساد از زير آوار هستيم.


همزمان ارتش آمريکا نيز اعلام کرد که در دو روز گذشته، هشت سرباز آمريکايی در عراق کشته شده اند. همچنين يک سرباز بريتانيايی نيز در جنوب عراق کشته شده است.


روستايی که اين حادثه در آن رخ داده، در ۱۶۵ کيلومتری شمال بغداد قرار دارد و ساکنين آن عمدتا ترکمن های شيعه هستند که در مناطقی با اکثريت سنی در شمال اين کشور زندگی می کنند.


در مرگبارترین حمله انتحاری در شمال عراق در سال جاری مسیحی بیش از صد و هفده نفر کشته شده اند

حمله به کردهای شيعه


تقريبا ۱۲ ساعت پيش از انفجار در اين روستای ترکمن نشين، يک خودروی بمب گذاری شده رو به روی يک مغازه اجناس ايرانی در روستای کردنشين احمد مارف منفجر شد.


يکی از مقام های کميته مشترک همکاری امنيتی در استان دياله که نامش فاش نشده است گفت که در اين انفجار، ۲۶ تن کشته و ۳۳ تن مجروح شده اند.


اکثريت جمعيت اين روستا که در ۱۴۰ کيلومتری شمال شرقی بغداد قرار دارد، کردهای شيعه هستند و نزديک به ۳۰ خانواده در آن زندگی می کردند.


ساکنين اين روستا در دوران حکومت صدام حسين از محل زندگی خود اخراج شده بودند و چهار سال پيش و با سقوط رييس جمهوری مادام العمر عراق فرصت يافتند که به زادگاه خود بازگردند.


عمليات انتحاری در روستايی ديگر


نيم ساعت بعد از انفجار در روستای کردنشين، در روستايی ديگر در غرب اين محل به نام زرگوش، يک بمب گذار انتحاری به يک مراسم تشييع جنازه حمله کرد.


ابراهيم بجيلان، رييس شورای استان دياله گفت که اين عمليات انتحاری، ۲۲ کشته و ۱۵ مجروح برجای گذاشت. تعداد تلفات اين حادثه از سوی پليس شهر بعقوبه نيز تاييد شد.


در پی عمليات سه هفته اخير در بغداد و حوالی آن عليه شورشيان، بسياری از شبه نظاميان که به القاعده نيز وابسته هستند به استان دياله و مرکز آن يعنی شهر بعقوبه رفته اند و برخی منابع امنيتی می گويند که آنها در اين استان مخفی گاههای تازه ای برای خود ساخته اند.


عمليات مشترک نيروهای آمريکايی و عراقی برای پاکسازی پايتخت و بازگرداندن امنيت به اين شهر آغاز شد.


موج تازه حملات در روستاهای کوچک، به اين گمانه دامن زده است که عمليات برای پاکسازی پايتحت موفقيت آميز بوده، اما در عوض کانون حملات به شهرهای کوچکتر و خارج از پايتخت منتقل شده است.


XS
SM
MD
LG