لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

عراق از بازداشت اعضای القاعده با تجهيزات توليد گاز اعصاب خبر داد


محمد عسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق
محمد عسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق
وزارت دفاع عراق روز شنبه يازدهم خردادماه اعلام کرد که يک گروه پنج نفره از نيروهای القاعده را بازداشت کرده است که در صدد بودند با توليد سلاح شيميايی حملاتی را در عراق و ديگر نقاط جهان انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، محمد عسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، در کنفرانسی خبری گفته است که اين پنج نفر پيش از ان که بتوانند سلاح شيميايی توليد کنند، در بغداد و دو نقطه ديگر بازداشت شده اند.

محمد عسگری گفته است:«اين گروه برنامه اشان را از القاعده خارج از عراق دريافت کرده بودند و هدفشان اين بود تا گاز خردل، سارين و گازهای ديگری را توليد کنند.»

سخنگوی وزارت دفاع عراق همچنين گفته است که بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که در صدد بودند تا با قاچاق اين سلاح های شيميايی از طريق کشورهای همسايه حملاتی را در اروپا، آمريکا و ديگر نقاط انجام دهند.

به گزارش شبکه الجزيره،‌محمد عسگری گفته است، اين افراد همچنين درصدد بودند با استفاده از هواپيماهای کنترل از راه دور اين مواد شيميايی را بر روی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری امام موسی کاظم در کاظمين بريزند.

به گفته محمد عسگری همکاری سرويس های اطلاعاتی خارخی با عراق باعث بازداشت اعضای اين گروه شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز در حالی خبر بازداشت اعضای اين گروه منتشر شده است موضوع استفاده از گاز سارين در جريان جنگ داخلی در سوريه همچنان مطرح است. حکومت بشار اسد و مخالفان در سوريه طی ماههای اخير يکديگر را به استفاده از سلاح های شيميايی متهم کرده اند.

طبق اين گزارش، القاعده عراق در جريان اوج درگيری ها در عراق پس از سقوط صدام حسين از «کلرين»در بمب ها خود استفاده کرده است. ارتش عراق نیز در دوران صدام حسين سلاح شيميايی عليه کرد ها به کار برد.

يک هزار کشته در ماه مه در عراق

در همين حال سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد در جريان خشونت ها در ماه مه در عراق بيش از يک هزار نفر کشته شده اند.

به گزارش رويترز، مارتين کوبلر، نماينده سازمان ملل در عراق گفته است: اين آمار غم انگيز است.

گزارش ها حاکی است در دو ماه گذشته دست کم دو هزار نفر در خشونت های عراق کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG