لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

واکنش ها به انفجار مناره های آرامگاه امامان شیعه


شبه نظاميان شورشی روز چهارشنبه سيزدهم ماه ژوئن بار ديگر مقبره دو تن از امامان شيعه را در شهر سامره هدف بمب گذاری های خود قرار دادند
شبه نظاميان شورشی روز چهارشنبه سيزدهم ماه ژوئن بار ديگر مقبره دو تن از امامان شيعه را در شهر سامره هدف بمب گذاری های خود قرار دادند

در حالی که ايران، آمريکا، فرانسه و قطر انفجار مناره های آرامگاه امام عسگری را محکوم کردند و دولت عراق در بغداد منع رفت و آمد اعلام کرده، چهار مسجد متعلق به اهل تسنن در اين شهر مورد حمله قرار گرفت.


شبه نظاميان عراق روز چهارشنبه سيزدهم ماه ژوئن، بار ديگر آرامگاه دو تن از امامان شيعه را در شهر سامره هدف بمب گذاری های خود قرار دادند و به دو مناره اين مقبره که گنبد آن در سال ۲۰۰۶ به کلی ويران شده بود، آسيب رساندند.


« خروج نيروهای آمريکايی، مشکل تر خواهد شد»


محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ضمن محکوم کردن انفجار در حرم عسگری در سامرا عراق گفت حمله به مکان مقدس شيعه، خروج نيروهای آمريکايی را مشکل تر خواهد کرد.


به گفته آقای احمدی نژاد:«آمريکا به‌ نصيحت های‌ ايران‌ گوش‌ نداده‌ است ‌بنابراين مانند گذشته باز هم ابرويش‌ خواهد ريخت».


آقای احمدی نژاد افزود:«ما يکبار برای‌ کمک‌ به ‌خروج اشغالگران‌ از عراق‌ اقدام‌ کرديم‌ و اگر آنان از اين‌ فرصت‌ استفاده‌ نکنند باز هم‌ تنفر جهانيان‌ را خواهند خريد».


«ضربه ای به همه عراقی ها»


گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد حمله به حرم عسگری را ضربه‌ای به «همه عراقی‌ها» خواند و از مردم عراق دعوت کرد که «برای شکست افراط گرايان متحد شوند».


نمایی از گنبد حرم عسگری در سامرا بعد از انفجار

آقای جاندرو افزود: «آمريکا به شدت حمله مزبور به مسجد شهر سامرا را محکوم می‌کند، اين حمله‌ای بود به تمام مردم عراق، اعم از شيعه و سنی عراق که خواستار داشتن کشوری امن و آرام هستند».


ژان بابتيست ماتی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز با اشاره به انفجار در حرم عسگری و تخريب مناره های آن، گفت:« فرانسه انفجار اين عالی‌ترين نماد مذهبی مسلمانان رابشدت محکوم‌ می‌کند».


در همین زمینه سخنگوی وزارت امورخارجه قطر انفجار مناره های حرم عسگری را اقدامی «برضد ارزش های انسانی و تعالیم اسلامی » خواند.


دعوت به خويشتنداری


آيت الله علی سيستانی، از مراجع با نفوذ شيعه در عراق، از مردم خواسته است که «در اين برهه سخت و دشوار صبر و خويشتنداری بيشتری از خود نشان داده و از انجام دادن هرگونه اقدام انتقامجويانه عليه افراد بيگناه و اماکن مقدس ديگران خودداری کنند».


۳۰ تن از نمايندگان پارلمان عراق که به مقتدی صدر نزديکند به دليل آنچه که «قصور دولت در حفاطت از حرم عسگری» خوانده اند، عضويت خود در پارلمان را به حالت تعليق در آوردند

در همين حال مقتدی صدر روحانی تندرو شيعه آمريکا و دولت عراق را مسئول انفجار در حرم عسگری دانست. همچنين ۳۰ تن از نمايندگان پارلمان عراق که به مقتدی صدر نزديکند به دليل آنچه که «قصور دولت در حفاطت از حرم عسگری» خوانده اند، عضويت خود در پارلمان را به حالت تعليق در آوردند.


اين نمايندگان در خواست کرده اند که نيروهای آمريکايی از سامره عقب‌نشينی و تحقيقات از نيروهای امنيتی مسوول حمايت از حرم امام عسگري انجام شود.


شهر سامره به دليل اينکه ارامگاه دو امام شيعه در آن واقع شده است، برای مسلمانان شيعه، ارزشی خاص دارد. ارامگاه اين دو امام که به «حرم عسگری» شهرت دارد، در سال ۲۰۰۶ ميلادی و در جريان خشونت های مذهبی، توسط گروه های تندروی سنی منفجر شد.


انفجار يک سال و نيم گذشته در آرامگاه عسگری که به ويرانی کامل گنبد طلايی آن انجاميد، دور تازه ای از درگيری های خشونت بار ميان شيعيان و سنی ها در عراق آغاز کرد که در جريان آن، صدها تن کشته شدند و عراق در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت.


صالح الحيدری، رييس هيات اوقاف شيعيان عراق، به رويترز گفت: «انفجارها، دو مناره طلايی را هدف قرار دادند. آنها به شدت آسيب ديده اند...اين يک اقدام جنايتکارانه است که به ايجاد نزاع فرقه ای دامن می زند.» آقای الحيدری، گروه های «تندرو» را برای انجام چنين حمله ای، سرزنش کرد.


حمله به مساجد اهل تسنن


در حالی که دولت عراق برای جلوگيری از هرگونه خشونت های احتمالی در بغداد منع رفت و آمد اعلام کرده است، يک مقام پليس عراق از حمله افراد مسلح به چهار مسجد سنی در شهرهای بغداد و اسکندريه خبر داد.


به گفته محمد الرحيمی يک افسر پليس روز چهارشنبه چهار مسجد سنی در اسکندريه واقع در ‪ ۶۰‬کبلومتری جنوب بغداد هدف چندين گلوله خمپاره قرار گرفتند که خسارات زيادی به مساجد وارد شد.


XS
SM
MD
LG