لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

مناره های مقبره امامان شیعه در سامرا منفجر شدند


به گفته شاهدان عينی، مناره های مقبره امامان شيعه، در ابعادی گسترده ويران شده اند.
به گفته شاهدان عينی، مناره های مقبره امامان شيعه، در ابعادی گسترده ويران شده اند.

شبه نظاميان شورشی بار ديگر مقبره دو تن از امامان شيعه را در شهر سامره هدف بمب گذاری های خود قرار دادند و به دو مناره اين مقبره که گنبد آن در سال ۲۰۰۶ به کلی ويران شده بود، آسيب رساندند.


خبرگزاری رويترز، به نقل از يک شاهد عينی گزارش داده است که مناره های مقبره امامان شيعه، در ابعادی گسترده ويران شده اند.


شهر سامره به دليل اينکه مقبره دو امام شيعه را در خود جای داده است، برای مسلمانان شيعه، ارزشی خاص دارد. مقبره اين دو امام که به «حرم عسگری» شهرت دارد، در سال ۲۰۰۶ ميلادی و در جريان خشونت های مذهبی، توسط گروههای تندروی سنی منفجر شد.


انفجار یک سال و نیم گذشته حرم عسگری که به ويرانی کامل گنبد طلايی آن انجاميد، به سرآغاز دور تازه ای از درگيری های خشونت بار ميان شيعيان و سنی ها در عراق انجاميد که در جريان آن، صدها تن کشته شدند و عراق در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت.


صالح الحيدری، رييس هیات اوقاف شیعیان عراق، به رويترز گفت: «انفجارها دو مناره طلايی را هدف قرار دادند. آنها به شدت آسيب ديده اند...اين يک اقدام جنايتکارانه است که به ايجاد نزاع فرقه ای کمک می کند.» آقای الحيدری، گروههای «تندرو» را برای انجام چنين حمله ای، سرزنش کرد.



سال گذشته بر اثر انفجار چندین بمب، گنبد طلایی این مقبره به کلی ویران شد.

هنوز دقيقا روشن نيست که مناره ها چگونه بمب گذاری و منفجر شده اند، اما ساکنين منطقه می گويند که از حوالی ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه و پيش از وقوع انفجار، صدای تيراندازی ميان افراد مسلح با پليس عراق، از نزديکی حرم شنيده می شده است.


يکی از مقام های ارشد دولت عراق، اين حملات را «خبری بسيار بد» برای عراق توصيف کرد.


در عراق، مقبره های شهر سامرا، يکی از چهار مکانی است که از نظر شيعيان، «اماکن مقدس» خوانده می شوند، با اين حال اکثريت ساکنين شهر سامرا، سنی مذهب هستند. ديگر شهرهای عراق که از نظر شيعيان، «اماکنی مقدس» در آنها قرار دارند، نجف، کربلا و کاظمين هستند.


مقبره امام علی النقی، امام دهم شيعان که در سال ۸۶۸ ميلادی از دنيا رفته و همچنين مقبره پسر وی، امام حسن عسگری که در سال ۸۷۴ ميلادی از دنيا رفته است، در شهر سامرا قرار دارد.


در روز ۲۲ فوريه سال ۲۰۰۶ ميلادی، افراد مسلح وارد مقبره اين دو امام شدند و بعد از بمب گذاری در نقاط مختلف آن، آنجا را ويران کردند، اما در آن زمان به مناره ها آسيب جدی وارد نشد.


مقام های عراقی، گروههای شبه نظامی وابسته به القاعده را به عنوان مسئول انفجارهای سال گذشته در اماکن «مقدس» شعيان معرفی کردند.


XS
SM
MD
LG