لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

«حضور يک مقام عراقی مرتبط با سپاه پاسداران در کاخ سفيد»


« هادی فرحان العامری» وزير حمل و نقل عراق
« هادی فرحان العامری» وزير حمل و نقل عراق
شبکه خبری آمريکايی « فاکس نيوز» ادعا می کند که يکی از مقامات عضو هيئت عراقی که اخيرا به واشنگتن سفر کرده و در ديدار با مقامات ارشد آمريکا در کاخ سفيد نيز حضور داشته، از افراد مرتبط با سپاه پاسداران ايران است.

به ادعای فاکس نیوز، اين رويداد يک مورد ديگر از نشانه های هشدار آميزی است که نشان می دهد افزايش نفوذ حکومت ايران در عرصه سياست عراق پس از خروج نيروهای آمريکايی می تواند بسيار خطرناک باشد.

« هادی فرحان العامری» وزير حمل و نقل عراق به همراه تعداد ديگری از مقامات ارشد و مشاوران نخست وزير عراق در ديدار نوری المالکی از کاخ سفيد وی را همراهی می کرد. در دوران حکومت صدام حسين «هادی فرحان العامری» جزو فرماندهان سپاه بدر بود، گروه مسلحی که با حمايت سپاه پاسداران ايران عليه حکومت سابق عراق می جنگيد و چند مورد عمليات نيز عليه اهداف غربی انجام داده است.

حضور العامری در هيئت عراقی که اولين بار توسط روزنامه « واشنگتن تايمز» مورد توجه قرار گرفت، باعث شده است که باری ديگر اين بحث ها مطرح شوند که پس از خروج نظاميان آمريکايی از خاک عراق آيا دولت فعلی اين کشور به نخست وزيری نوری المالکی، از آمريکا دورتر و به حکومت ايران نزديک تر خواهد شد يا نه.

شبکه خبری «فاکس نيوز» می افزايد که کاخ سفيد حضور «العامری» در هيئت عراقی را کم اهميت دانسته و افزوده است که دولت آمريکا در دوران رياست جمهوری جورج بوش با مخالفان صدام حسين که روابط نزديکی با تهران داشتند همکاری می کرد. به گفته مقامات دولت آمريکا افرادی همچون « العامری» در شرايط و ويژگی های خاص عراق با وجود ارتباط با حکومت ايران عليه يک دشمن مشترک يعنی رژيم صدام حسين مبارزه کرده اند.

سپاه بدر در گذشته شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری سيد عبدالعزيز حکيم بود. اين گروه از اوايل دهه ۱۹۸۰ ميلادی با حمايت حکومت ايران عليه رژيم صدام مبارزه می کرد. اما به نظر می رسد که همکاری بين اين گروه با حکومت ايران حتی پس از سرنگونی رژيم صدام حسين نيز ادامه پيدا کرده است.

طبق گزارش بخش تحقيقات کنگره آمريکا در سال ۲۰۰۶ ارتش آمريکا دو مامور سپاه قدس، واحد عمليات برونمرزی سپاه پاسدارن ايران را در يکی از دفاتر وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق شناسايی و بازداشت کرد.

طبق اين گزارش دليل حضور آنها در اين محل ملاقات با « العامری» بوده و بعدها تحت فشار حکومت عراق اين دو مقام سپاه قدس ايران آزاد شدند.

شبکه خبری «فاکس نيوز» در پايان يادآوری می کند که دولت باراک اوباما مجازات های سختگيرانه ای را در مورد سپاه پاسدارن و فرماندهان اين نيرو از جمله سپاه قدس وضع کرده است. در عين حال رييس جمهور آمريکا روز دوشنبه پس از ديدار با نخست وزير عراق اظهار اميدواری کرد که روابط و همکاری های نزديک دو کشور در زمينه های اقتصادی ، علوم و فن آوری و مانورها و همکاری نظامی بين دو کشور ادامه پيدا کنند.
XS
SM
MD
LG