لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

اوباما: عراق متحدی قابل اتکا برای آمريکا خواهد بود


دیدار روز دوشنبه باراک اوباما با نوری المالکی
دیدار روز دوشنبه باراک اوباما با نوری المالکی
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه در واشينگتن در کنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی، نخست وزير عراق گفت: «عراق به سوی ثبات حرکت می کند و متحدی قابل اتکا و نزديک برای آمريکا به شمار رفته و می رود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما گفت: «سربازان آمريکايی با سری افراشته خاک عراق را ترک می کنند و اين تاريخ است که در مورد جنگ عراق و ابعاد آن قضاوت خواهد کرد.»

باراک اوباما گفت: «پس از ۹ سال، جنگ و عمليات نظامی ما در عراق تا چند هفته ديگر به پايان می رسد و حالا زمانی برای دور جديدی از همکاری های مشترک ميان ايران و عراق در امور نظامی، امنيتی و اقتصادی است.»

 اوباما: عراق متحدی قابل اتکا برای آمريکا خواهد بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:53 0:00

رييس جمهوری آمريکا خطاب به نوری المالکی گفت: «آقای نخست وزير، درست است که ما به اين جنگ پايان می دهيم و عراق را ترک می کنيم تا آينده خود را بسازد، اما مردم عراق بايد بدانند که تنها نمانده اند. شما متحد قابل اتکا و نزديکی به نام ايالات متحده آمريکا داريد.»

عمليات نظامی آمريکا در عراق در ۹ سال گذشته حدود ۴۵۰۰ کشته برای آمريکا و ده ها هزار کشته برای عراقی ها در پی داشته است.

آقای اوباما گفت: «همان طور که عراق تعهد داده در امور ديگر کشورها دخالت نکند، ديگر کشورها هم نبايد در امور داخلی عراق دخالت کنند.»

باراک اوباما از زمان مبارزات انتخاباتی خود تعهد کرده بود حضور نظامی آمريکا در عراق را پايان دهد. در زمانی که وی به کاخ سفيد رفت، حدود ۱۵۰ هزار نيروی نظامی آمريکا در عراق بودند که به تدريج از عراق خارج شده و تا حدود دو هفته ديگر تمامی آن ها خارج خواهند شد.

به گزارش رويترز، مقامات رسمی گفتند در جريان سفر نخست وزير عراق به آمريکا، قرارداد فروش هواپيماهای اف – ۱۸ هم نهايی شده و عراق همکاری ها برای تقويت صنايع هواهيی خود با آمريکا را بيشتر خواهد کرد.

نوری المالکی، نخست وزير عراق هم در جريان ديدار با آقای اوباما گفت: «عراق امروز ثروت های زيادی در اختيار دارد ولی نياز به تجربه و امور کارشناسی دارد و تجربه آمريکا و ديگر کشورهای آمريکايی کمک می کند اين ثروت شکوفا شود.»

آقای المالکی همچنين خروج نيروهای آمريکايی از عراق را «موفقيت» خواند و گفت برخلاف منتقدان آقای اوباما که فکر می کنند وی شکست خورده، وی يک پيروز واقعی است.

خروج کامل نيروهای آمريکايی از عراق، نتيجه توافقی بود که در اواخر دولت دوم جورج دبليو بوش در آمريکا، ميان واشينگتن و بغداد امضا شد و مقرر شد در صورتی که دولت عراق همکاری های خود را تمديد نکند، نيروهای آمريکايی تا پايان سال ۲۰۱۱، به حضور نظامی خود در عراق پايان دهند.

با خروج نيروهای نظامی آمريکايی از عراق، فقط حدود شش هزار نيروی نظامی در سه پايگاه نظامی در اين کشور خواهند ماند. پيش از اين آمريکا حدود ۵۰۵ قرارگاه نظامی برای ۱۷۰ هزار نظامی خود در اين کشور داشت.

دولت آمريکا در سال های اخير به تربيت و آموزش نيروهای عراقی پرداخته و در حال حاضر عراق ۹۰۰ هزار نيروی نظامی کارآمد در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG