لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

اذعان اوباما به وجود اختلاف نظر با اسرائيل در زمینه صلح خاورمیانه


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز جمعه در ديدار با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد طرح پيشنهادی وی را درباره تاسيس کشور مستقل فلسطينی براساس مرزهای قبل از جنگ سال۱۹۶۷، رد کرد.

در پايان اين ديدار دو ساعته باراک اوباما اذعان کرد که دو کشور بر سر مساله صلح اختلاف نظر دارند.

بنيامين نتانياهو نیز در کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما گفت که پيشنهاد بازگشت به مرزهای پيش از جنگ ۱۹۶۷، اسرائيل را «غيرقابل دفاع» خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو گفت:«در حالی که اسرائيل آماده است برای برقراری صلح امتياز سخاوتمندانه ای بدهد، نمی تواند بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ را بپذيرد، چراکه اين مرزها غير قابل دفاع هستند.»

بنيامين نتانياهو گفت: «صلح براساس توهم در نهايت با صخره واقعيت‌ها در خاورميانه برخورد خواهد کرد.»

نخست وزير اسرائيل با اشاره به اين که ممکن است بشود در برخی از مسايل کوتاه آمد، گفت: بازگشت به مرزهای پيش از جنگ ۱۹۶۷قابل پذيرش نيست.

نخست وزير اسرائيل پيش از آن که بامداد جمعه وارد آمريکا شود ضمن ابراز نوميدی از اظهارات رييس جمهوری آمريکا، موضع او را در قبال مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ «غيرقابل دفاع» خوانده بود.

باراک اوباما در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفته بود: «مرزهای اسرائيل و فلسطين می‌بايست براساس خطوط سال ۱۹۶۷ استوار باشد، همراه با توافق بر سر معاوضه مناطق، تا بنابراين مرزهای امن و به رسميت شناخته برای دو کشور تعيين شوند.»

آقای اوباما اضافه کرده بود: «مردم فلسطين حق دارند در يک دولت فراگیر و دارای استقلال، بر خود حکومت کرده و قابليت‌هایشان را بارور کنند.»

در جریان جنگ شش روزه در ژوئن سال ۱۹۶۷، ارتش اسرائيل کرانه باختری رود اردن از جمله بيت‌المقدس شرقی را تصرف کرد.

اختلاف نظر

باراک اوباما نيز در اين کنفرانس خبری گفت که در ديدار با نخست وزير اسرائيل بار ديگر «اصول» و محورهای پیشنهادیش درباره صلح خاورمیانه را مطرح کرده است.

رييس جمهوری آمريکا گفت: «هدف بايد تامين امنيت اسرائيل، دولت يهود باشد، اما امنيت پایداری که یک دولت فلسطينی کامل و موثر را به همراه دارد.»

باراک اوباما همچنين اذعان کرد که با بنيامين نتانياهو بر سر بهترين راه حل برای صلح برای احيای مذاکرات متوقف شده صلح اختلاف نطر دارد.

وی گفت این اختلافات اندک در زبان و نحوه بیان است که ممکن است بین دو دوست نیز رخ دهد.

در واکنش به سخنرانی روز پنجشنبه باراک اوباما و مساله مرزهای اسرائيل، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی گفته بود: رييس جمهوری آمريکا می‌بايست بنيامين نتانياهو را برای پذيرش اين ابتکار تحت فشار قرار دهد.
XS
SM
MD
LG